طراحی سایت پارالاکس
1395-10-28تولید محتوای با کیفیت
1395-10-29Bounce Rate – ضریب بازگشت
ضریب بازگشت یا درصد خروج یا نرخ پرش، یکی از آیتمهای مهم در بررسی سئو یک سایت است که به معنی تعداد بازدیدکنندگانی است که پس از ورود به سایت ، بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری، از سایت خارج میشوند. ضریب بازگشت Bounce Rate به زمان حضور بازدیدکننده در سایت بستگی ندارد و معیاری برای سنجش جذابیت صفحات از دید کاربران است.
موفقیت سایت در جذب کاربران معمولا براساس تعداد بازدیدکننده یکتا در روز سنجیده میشود. در مراحل ابتدایی شروع کار سایت (چندماهه اول) بررسی تعداد کاربران یکتا میتواند موفقیت شما در جذب کاربران را بسنجد، ولی در ادامه ،تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری نهایی اهمیت ویژه ای خواهد داشت.
بررسی ضریب بازگشت Bounce Rate سایت به شما نشان میدهد که کاربران چقدر با محیط سایت احساس راحتی داشته و برای بازدید صفحات بیشتر کنجکاو میشوند.
درواقع ضریب بازگشت یک امتیاز منفی است که هرقدر میزان آن کمتر باشد موفقیت شما در ارائه صفحات جذاب ،بالاتر است. مهمترین بخش سنجش موفقیت یک وبسایت، تعداد کاربران ثابت و بازگشتی سایت است ؛ یعنی کسانی بطور ثابت و دورهای به سایت مراجعه کرده و دنبال مطالب جدید هستند.
اگر سایت شما بگونه ایست که بیشتر بازدیدکنندگان تنها از یک صفحه سایت بازدیدکرده وسپس خارج میشوند، حتی درصورت بازدید بالای سایتتان در دراز مدت نتیجه مثبتی نخواهید داشت.
بررسی ضریب بازگشت(Bounce Rate) سایت
استفاده از سیستمهای آماری برای سایت نظیر گوگل آنالیتیک و یا ابزارهای نصبشده روی سایت، اطلاعات مهمی در اختیار مدیران سایت قرار میدهد که بررسی و تحلیل درست آن نتایج شگفتآوری بهمراه دارد. یکی از این آیتمها ضریب بازشگت یا نرخ خروج است که مطالعه موارد زیر بشما کمک میکند بهتر روی ورود و خروج بازدیدکنندگان سایت مدیریت داشته باشید :
۱. ارجاع دهنده کمارزش
سایتهایی که به کپی و جمعآوری گسترده همهنوع مطالب و بعضا نامربوط میکنند بعنوان ارجاع دهندگان کمارزش شناخته میشوند چراکه این سایتها موضوعیت مناسبی ندارند و افرادی که از طریق این وبسایتها به سایت شما وارد شوند خیلی زود سایت شما را ترک میکنند چون بیشتر بدنبال مطالب متفرقه و سرگرم کننده هستند.
۲. لینک ورودی کنجکاوانه
اینگونه لینکها معمولا حس کنجکاوی بازدیدکننده را برای کلیک روی لینک برمیانگیزد و با جملاتی مانند “پیشنهاد میکنیم از این سایت بازدید کنید” یا “برای حمایت از ما از سایت زیر دیدن کنید” . بازدیدکننده ورودی از این روش چون اطلاعی از محتوای سایت مقصد – سایت شما – ندارد معمولا بلافاصله از سایت شما خارج میشود چون چون انتظار روبرویی با محتوای سایت شمارا ندارد و به هدف مشخصی نیامده است .از این افراد میتوان بعنوان بازدیدکننده بازگشتی استفاده کرد اما باید طرح اصلی چیدمان مطالب سایت بسیار جذاب و مهندسیشده باشد که کار سختی است.
۳. Bounce Rate ورودی از موتورهای جستجو
کاربرانی که با استفاده از موتورهای جستجو به سایت شما وارد میشوند قطعا بدنبال هدف خاصی هستند که موضوع کلی سایت شماست. اگر این درباره این کاربران با ضریب بازگشتی بالایی مواجه شوید – مثلا بیشاز 50%- درواقع با یک مشکل اساسی در چیدمان سایت مواجه هستید،چراکه این کاربر بدنبال محتوایی است که سایت شما درباره آن مطالبی دارد اما اینکه چرا بیشاز یک صفحه را مطالعه نکرده عیب بزرگی است که باید برطرف شود ، به موارد زیر دقت کنید :
- گاهی اوقات ممکن است ناخواسته برای کلمه کلیدی خاصی، که جز اهداف برنامهریزی شما نیست،جایگاه قابل توجهی در گوگل پیدا کنید و کاربران ناخواسته به سمت شما هدایت شوند و مسلما با محتوای مورد نظرشان روی سایت شما مواجه نمیشوند که باعث خروج آنها میشود و امتیاز ضریب بازگشت شمارا بالا میبرد. سعی کنید این موارد را پیدا کنید و از لیست کلمات کلیدی سایت خارج کنید.
- بررسی ضریب بازگشت سایت با توجه به ورودی گوگل نیازمند یک آمارگیر قوی و دقیق است، چیزی که خود گوگل در قالب سرویس گوگل آنالیتیکز ارائه کرده و متاسفانه برای ایران تحریم شده است. البته با استفاده از پروکسی های تغییر آی پی می توانید از این سرویس استفاده نمایید. سرویس گوگل آنالیتیکز اطلاعات جامعی را درباره ی سایتتان در اختیار شما قرار داده است.
۴. کاربران بازگشتی سایت
کاربرانی که مرتب به سایت شما بازمیگردند و مطالب جدید سایت را دنبال میکنند کاربران بازگشتی شما هستند.این کاربران شمشیر دولبه =هستند چراکه با بازدید مرتب خود ،نرخ بازدید را بالابرده و تعداد زیادی مطالب را مطالعه میکنند و هم اینکه درصورتی که مطلب جدید پیدا نکنند سایت را ترک کرده و نرخ بازگشت را بالا میبرند . بطور مثال افرادی که با خبرنامه از ارائه مطالب جدید سایت آگاه میشوند به سرعت از سایت شما بازدید میکنند ولی احتمال آنکه به صفحات دیگر سایت نیز بروند کم است، زیرا همه مطالب را بروز مطالعه کرده اند.