تاثیر بک لینک بر سئوی سایت
2018-04-08فروشگاه اینترنتی و انواع آن
2018-05-20رپورتاژ آگهی یعنی چه؟
رپورتاژ آگهی امروزه واژهای است که بسیار پرکاربرد شده و حتما تا بحال به گوش شما خورده است یا در فضا اینترنت به آن برخورد کردهاید.اما رپورتاژ اگهی واقعا چیست و چه کاربردی دارد.
در یک مثال ساده میتوان گفت رپورتاژ آگهی یک روش تبلیغات و بازاریابی نوین است. بسیاری از کسب و کارها، به خصوص تجارتهای اینترنتی، از این روش تبلیغاتی برای بهبود وضعیت خود در بازار اینترنیت استفاده می کنند. در ادامه با هم این مبحث را بررسی میکنیم.
رپورتاژ آگهی اگر به صحیح انجام شود، مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد. دراین مقاله به بررسی ماهیت کلی رپورتاژ آگهی میپردازیم و اینکه اساساً رپورتاژ آگهی چیست و چگونه میتواند کسب و کار آنلاین شما را متحول کند. با سایتِک همراه باشید :
رپورتاژ آگهی چیست؟
برای آشنایی با رپورتاژ آگهی باید به استفاده از آن بازاریابی سنتی برگردیم. به طور کلی رپورتاژ آگهی (به انگلیسی Advertorial که ترکیبی از دو واژۀ Advertisment و Editorial است) به شکلی از آگهی گفته میشود که در قالب یک گزارش یا خبر به مخاطبان ارائه میشود، یعنی مخاطب رسانه متوجه جنبۀ تبلیغاتی این گزارش نمیشود و تصور میکند در حال مطالعه یک گزارش کاملاً بیطرف است. این بی طرف بودن لحن گزارش باعث جلب اعتماد مخاطب می شود و ما راحتتر به نتیجه مورد نظر میرسیم.
واقعیت این است که رپورتاژ آگهی، نوشتاری مهندسیشده است که برای «معرفی یک محصول یا خدمت» در ذهن مخاطب تولید میشود. روند تهیه رپورتاژ آگهی به این شکل است که گزارشی بیطرفانه و ژورنالیستی برای انتقال پیامی درباره برند یا معرفی محصول تهیه ، و به یک رسانه پربازدید ارائه میشود. در نهایت آن رسانه (این رسانه می تواند یک مجله، برنامه تلویزیونی یا یک وب سایت باشد) در ازای انتشار این گزارش، مبلغی را از آگهیدهنده دریافت می کند.
در رسانه های چاپی، رپورتاژ آگهی معمولاً به شکل مقاله ای بی طرف یا یک داستان است تا شکلی معتبر و موجه به خود بگیرد. در تلویزیون، این نوع تبلیغات به شکل یک آگهی برای معرفی محصولات به مخاطبان نمایش داده می شود. حال این آگهی می تواند به شکل یک تبلیغ تلویزیونی نمایش داده شود یا در قالب قسمتی از یک گفتگو یا برنامه Talk Show باشد. در برنامه های رادیویی نیز این نوع آگهی معمولاً در بین مکالمات مجریان برنامه با مهمان ها گنجانده می شود. نکته مهم در رپورتاژ آگهی این است که پیام اصلی آگهی که معرفی محصول یا خدمات است باید بصورت ضمنی و نا محسوس ارائه شود تا مخاطب متوجه تبلیغاتی بودن آن نشود.
یک نمونه از رپورتاژ آگهی ، معرفی هفتهشتاد در برنامه خندوانه است
رپورتاژ آگهی در اینترنت قابلیتهای بسیاری بیشتری برای جذب مخاطب دارد. این نوع رپورتاژ آگهی شباهت بسیار زیادی به نوع چاپی دارد. اما از آنجایی که اینترنت قدرت مانور بالایی برای تولید محتوای چند رسانه ای دارد می توان از نوشتار، گفتار، تصویر و ویدئو به صورت همزمان در آن استفاده کرد.
رپورتاژ آگهی در تبلیغات اینترنتی به چه شکل است؟
در این روش تبلیغاتی معمولاً شرکتها به منظور برندسازی یا معرفی کسب و کار و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی را تهیه می کنند. در مرحله بعد، این گزارش برای انتشار به خبرگزاریها، وب سایتهای معتبر در حوزه کاری مرتبط یا وب سایت های پربازدید ارائه می شود. سپس، وب سایت های منتشر کننده رپورتاژ آگهی در ازای دریافت مبلغی مشخص، اقدام به انتشار این گزارش می کنند.
رپورتاژ آگهی چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت تان دارد؟
رپورتاژ آگهی در اینترنت در سالهای اخیر شکل خاصی به خود گرفته است. ماهیت رسانه در اینترنت به شکلی است که شرکتها می توانند همزمان از متن، تصویر و ویدئو برای انتقال بهتر پیام به مخاطب استفاده کنند. با این حال، ارائه رپورتاژ آگهی به صورت نوشتاری مزایای بسیاری برای کسب و کار آنلاین شما خواهد داشت. شاید بپرسید چه مزایایی؟ در پاسخ به سوال شما تنها به یک کلمه نیاز داریم، سئو!
آیا رپورتاژ آگهی بر سئو و رتبه وب سایت من در گوگل تاثیر دارد؟
در یک پاسخ کوتاه : بله، مطمئناً ارائه یک رپورتاژ آگهی می تواند تاثیر مثبتی بر روی سئو و رتبه سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. بگذارید کمی مسئله را بازتر کنیم. ارائه رپورتاژ آگهی در حقیقت عملکردی مانند نوشتن یک پُست مهمان دارد. اگر مقالات سئو و بهینه سازی سایتک را مطالعه کرده باشید میدانید که نوشتن پست وبلاگی به صورت مهمان می تواند به وضعیت سئوی سایتتان کمک کند.
زمانی که شما قصد دارید یک رپورتاژ آگهی برای کسب و کار خود منتشر کنید، به دنبال وب سایتی معتبر، پربازدید و مرتبط با تجارت تان خواهید بود. از آنجایی که این وب سایت ها اعتبار بالایی در موتورهای جستجو دارند، بالطبع دارای Domain Authority بسیار خوبی هستند. به این ترتیب قرار دادن لینک وب سایت تان در متن رپورتاژ آگهی می تواند سیگنال رتبه بندی قدرتمندی برای موتورهای جستجو ارسال کند. مطمئناً داشتن یک لینک از وب سایتی با اعتبار دامنۀ بالا تاثیر بسیار خوبی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت.
(نکته: بیشتر وب سایت ها به آگهی دهنده اجازه می دهند در متن رپورتاژ آگهی از 3 الی 5 لینک استفاده کنند. این لینک ها معمولاً دارای تگ Follow هستند که سیگنال رتبه بندی قدرتمندی به شمار می آیند.)
همچنین، وب سایت هایی که رپورتاژ آگهی منتشر می کنند، معمولاً بازدید روزانه زیادی دارند. قرار دادن لینک در متن رپورتاژ آگهی باعث می شود که بازدیدکنندگان این وب سایت ها به سمت وب سایت شما هدایت شوند. همین موضوع باعث افزایش ترافیک وب سایت شما خواهد شد.
علاوه بر این ارائه رپورتاژ در وب سایتی معتبر تاثیر بسیاری به برند سازی و جلب اعتماد مشتریان تان دارد. همۀ این عوامل در گرو کپی رایتینگ خوب و طراحی صفحه فرودی است که بتواند بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند.
گوگل درباره رپورتاژ آگهی چه نظری دارد؟
طی چند سال گذشته ارائه رپورتاژ آگهی، در بین وب سایت ها محبوبیت خاصی پیدا کرده است. رپورتاژهای آگهی در حقیقت محتوایی هستند که در ازای پول و در قالب یک مقاله منتشر می شوند.
یکی از دغدغه های اصلی گوگل همیشه این بوده که جنبه تبلیغاتی بودنِ بیشتر رپورتاژهای آگهی توسط نویسندگان یا وب مسترها به صورت واضح نمایش داده نمی شود و اگر هم می شود، به قدری نامحسوس است که خواننده متوجه تبلیغاتی بودن این محتواها نمی شود. گوگل این نگرانی را دارد که انتشار این محتواهای پولی موجب گمراه کردن کاربران اینترنت و سوق دادنشان به سمت تجارت های نامعتبر شود.
مت کاتس طی یک ویدئو به وب مسترها هشدار داد در صورتی که قصد استفاده از رپورتاژ آگهی را دارند باید به دو نکته توجه کنند. اول اینکه مطمئن شوند لینک های استفاده شده در محتوای آگهی به صورت Nofollow باشند تا تاثیری بر روی نتایج جستجوی طبیعی گوگل نداشته باشند. در غیر اینصورت رپورتاژ آگهی ارائه شده با خرید لینک هیچ تفاوتی ندارد.
وی همچنین افزود: اگر مقاله تان به صورت رپورتاژ آگهی است باید مطمئن شوید که مخاطبان از این موضوع آگاه هستند. رپورتاژ آگهی تان باید به شکلی باشد که مخاطب در همان نگاه متوجه شود با یک محتوای تبلیغاتی سر و کار دارد، سپس تصمیم به خواندن آن بگیرد.
پیشنهاد گوگل برای رپورتاژ آگهی چیست؟
گوگل از وب مسترها می خواهد به کاربران خود اطلاع دهند که با یک محتوای تبلیغاتی سر و کار دارند. در حقیقت چیزی که گوگل می خواهد این است که لینک های موجود در رپورتاژ آگهی دارای تگ “rel=”no follow باشند تا هیچ تغییری بر روی پیج رنک گوگل اعمال نشود زیرا لینک های رپورتاژ آگهی نباید با لینک های خریدنی یکسان باشند (در غیر این صورت وب سایت خاطی حریمه می شود). همچنین، مخاطبان باید از همان ابتدا با تبلیغاتی بودن این محتوها واقف باشند.
جمع بندی: رپورتاژ بدهیم یا نه؟
شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده که تکلیف چیست؟ از طرفی رپورتاژ آگهی می تواند به رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجو کمک کند و از طرف دیگر گوگل مخالف سر سخت لینک های Follow موجود در آن است.
باید به شما بگوییم هم اکنون بسیاری از وب سایت های جهان در حال ارائه رپورتاژ آگهی خلاف قواعد گوگل هستند. شما نیز می توانید از این روش استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که نباید کمپین گسترده ای در این زمینه ایجاد کنید. بهتر است هر دو ماه یا سه ماه یک بار، یک رپورتاژ در وب سایت های معتبر منتشر کنید. به علاوه باید به خاطر داشته باشید که تعداد لینک هایی که در محتوای خود قرار می دهید نباید بیشتر از 5 عدد باشد. به این ترتیب گوگل به سختی می تواند غیر طبیعی بودن لینک های Follow شما را تشخیص دهد.
همچنین اگر نگران هستید که ارائه رپورتاژ به سئوی وب سایت تان ضرر برساند یا قصد ندارید قوانین گوگل را دور بزنید، بهتر است از تگ Nofollow در لینک های موجود در آن استفاده کنید. به این ترتیب نه تنها وب سایت تان توسط گوگل جریمه نخواهد شد، بلکه می توانید از ترافیک حاصل از رپورتاژ استفاده کرده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
درپایان شما میتوانید برای پکیچ سئو و دیجیتال مارکتینگ خود ، از کارشناسان ما مشورت و کمک بگیرید. سایتک ارائه دهنده خدمات طراحی سایت و سئو و دیجیتال مارکتینگ میباشد و مشاوری صادق برای شما خواهد بود.