• هیچ‌کس از یک مشورت خوب ضرر نکرده !
  • 09135757030
  • 03195010258
  • [email protected]
logologologologo
  • خانه
  • طراحی سایت
    • طراحی سایت
    • طراحی اختصاصی سایت در اصفهان
    • نمونه‌کارهای طراحی سایت
    • اموزش طراحی سایت در اصفهان
    • پلن‌های قیمت طراحی سایت
  • سئو سایت
    • سئو سایت اصفهان
    • مشاوره سئو در اصفهان
  • پشتیبانی سایت
    • پشتیبانی سایت
  • فروشگاه اینترنتی
    • طراحی فروشگاه اینترنتی اصفهان
  • درباره ما
    • درباره ما
    • خدمات دریک نگاه
    • رزومه ما
    • نمونه کارهای طراحی سایت
  • وبلاگ
  • استخدام
    • استخدام بازاریاب
    • استخدام طراح وب
  • تماس باما
ناحیه کاربری
✕
  • خانه
  • وبلاگ
  • دانشنامه
  • رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست؟
گوگل ادز
بهترین ساختار برای جستجوی گوگل ادز چگونه است؟
۱۳۹۸-۱۱-۱۵
چند نکته کوتاه و مفید برای بازاریابی تلفنی موفق(بخش اول )
۱۳۹۹-۰۳-۲۵

رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست؟

بخش
  • دانشنامه
تگ
5/5 - (1 امتیاز)

الکسا چیست؟

رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست؟ الکسا اینترنت (Alexa Internet) یک شرکت تحلیل ترافیک وب است.

الکسایی که در حال حاظر وجود دارد آمار بازدید سایت‌ها و رفتار کاربران را بررسی و خدماتی برای بازاریابی اینترنتی ارائه می‌کند.

شرکت تحلیل ترافیک وب سایت الکسا سرویس‌هایی را به دارندگان سایت‌ها برای بررسی  سئو ، وضعیت سایت، تحقیق کلمات کلیدی، مقایسه و تحلیل رقبا ارائه می‌کند.

قبل از توضیح درباره خدمات و رتبه‌بندی الکسا کمی با تاریخچه شکل‌گیری آن آشنا شویم چون خیلی از بحث‌ها بر سر الکسا ریشه در تاریخچه و عملکرد گذشته آن دارد.

هم اکنون خدمات الکسا چیست؟

خدمات غیررایگان رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست؟

  1.  تحلیل بازار
  2. تحلیل وبسایت
  3. تحلیل سئو
  4. تحقیق کلمات کلیدی و رتبه‌بندی

 

 

 

علاوه بر چند سرویس رایگان و محدود برای پیدا کردن سایت‌های مشابه، مشاهده آمار تخمینی سایت و فهرست رتبه‌بندی سایت براساس کشور یا دسته‌بندی هم دارد.

به جای نوارابزار قدیمی الکسا هم اکنون افزونه‌هایی برای مرورگر کروم و فایرفاکس ارائه شده است.

این افزونه‌ ها با یک کلیک گزارشی  مواردی همچون رتبه جهانی و کشوری، تعداد بک‌لینک، سایت‌های مشابه، سرعت سایت، لینکی به آرشیو وبسایت و لینکی به تحلیل آماری سایت نمایش می‌دهد.

 

الکسا

 

از زمانی که الکسا شروع به رتبه‌بندی سایت‌ها کرد، صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و وبمسترها از آن به عنوان یک شاخص مهم استفاده می‌کردند اما اغلب افراد می‌گفتند -برخی هنوز هم می‌گویند- این رتبه‌بندی درست نیست.

 

 چگونگی رتبه‌بندی سایت ها توسط الکسا ؟

رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست؟ رتبه بندی سایت ها چگونه انجام می شود؟ رتبه‌بندی سایت‌ها در الکسا براساس نمونه‌‌گیری از ده‌ها میلیون کاربر اینترنت به دست می‌آید.

این آمارگیری از زمان بنیانگذاری الکسا تا هم اکنون در حال تغییر و تحول است.

علت این که درباره رتبه بندی الکسا گفته می‌شود «بی فایده» است یا «دقیق نیست» ریشه در دوره‌ای دارد که تمام داده‌های الکسا از نوارابزارش به دست می‌آمد.

ولی در حال حاظر روش نمونه‌گیری آماری الکسا خیلی تغییر کرده است.

روش جمع‌آوری داده از نوارابزار یک ایراد بزرگ داشت.

فقط عده ایی این تولبار را نصب می‌کردند که خودشان در حوزه‌هایی مثل مدیریت سایت، دیجیتال مارکتینگ و … فعال بودند.

شاید کاربرانی هم از روی علاقه به پیشنهاد‌های الکسا یا از روی کنجکاوی نصب می‌کردند اما تعدادشان محدود بود و عموم جامعه علاقه‌ای به نصب این نوارابزار نداشتند.

در نتیجه نمونه آماری الکسا محدود به یک جامعه آماری کوچک و خاص بود و نمی‌شد این آمار را به عموم جامعه تعمیم داد.

نمونه آماری باید نماینده خوبی از جامعه آماری باشد.

فقط در این شرایط است که می‌توان نتایج تحلیل را به جامعه آماری تعمیم دارد.

برای نمونه ، اگر در همان دوران رتبه سایتک را در الکسا چک می‌کردیم رتبه بالاتری (عدد کوچکتر) از واقعیت گزارش می‌کرد؛ چون اغلب کاربران سایتک همان افرادی بودند که احتمالاً نوارابزار الکسا را نصب کرده‌اند و نسبت به بقیه جامعه بیشتر به سایت ما مراجعه می‌کنند.

در نتیجه الکسا هم بیکار نماند و در سال ۲۰۰۸ برای این مشکل فکرهایی کرد.

 

 

الکسا تلاش کرد نمونه آماری خود را با جمع‌آوری اطلاعات از حدود ۲۵ هزار افزونه، نوارابزار و پلاگین افزایش دهد.

هم اکنون منابعی از سرویس‌ دهنده‌های شخص ثالث (third-party) هم اطلاعات خود را به الکسا می‌فروشند.

خود الکسا نیز ربات‌های نرم‌افزاری مشابه گوگل دارد که در بین صفحات وب می‌خزند و لینک‌ها را بررسی می‌کنند.

در نتیجه سایت‌های زیادی اسکریپت الکسا را نصب کرده‌اند که این اسکریپت اجازه می‌دهد داده‌هایی کاملاً دقیق و مستقیم از سایت‌ها دریافت و با دیگر داده‌های دریافت شده از منابع مختلف صحت‌سنجی شود.

روش محاسبه رتبه هر سایت

رتبه هر سایت معمولا براساس ترکیبی از تخمین بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) و تخمین بازدید صفحه (Pageviews) در سه ماه گذشته حساب می‌شود.

  • بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) تعداد کل کاربران در نمونه آماری الکسا است که در یک روز از یک سایت بازدید می‌کنند.
  • بازدید صفحه (Pageviews) تعداد درخواست کاربران برای بازدید یک سایت است. تعداد بیشتر از یک بازدید از هر وبسایت توسط هر کاربر در هر روز فقط یک بازدید صفحه ثبت می‌شود.
بیشتر بخوانید :   فروشگاه اینترنتی و انواع آن

در نتیجه اگر کاربری در یک روز ده بار از سایتی بازدید کند فقط یک بازدید در آن روز از آن کاربر ثبت می‌شود.

این دو شاخص در فرمول‌های محاسباتی آماری قرار می‌گیرد و سایتی که عدد به دست آمده از ترکیب دو شاخص آن بالاتر باشد رتبه‌اش هم بالاتر می‌رود.

رتبه‌بندی به صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود اما رتبه‌ سایت‌ها میانگینی از سه ماه گذشته است.

رتبه‌بندی هر کشور هم در بازه زمانی یک ماه گذشته حساب می‌شود.

علاوه بر روش‌های نرمال‌سازی آماری هم روی این داده‌ها اعمال می‌شود تا خطاهای آن کم و به آمار واقعی نزدیک شود.

اگر سایتی اسکریپت الکسا را نصب کند آمار آن صحت بالایی دارد و به اصطلاح  Certified است.

این آمارها دیگر تخمینی نیست و مبتنی بر داده‌های گرفته شده از خود سایت است.

سایت‌هایی که Certified هستند می‌توانند تصمیم بگیرند اطلاعات آماری آنها به صورت عمومی منتشر شود یا نه.

  شماره تماس : ۰۹۱۳۵۷۵۷۰۳۰
  شماره دفتر:۰۳۱۹۵۰۱۰۲۵۸
  شماره پشتیبانی :۰۳۱۳۲۲۳۱۵۷۳
آدرس: اصفهان،خيابان چهارباغ خواجو، انتهای خیابان عافیت، بن بست شاد(۸)،پلاک ۳۰

آیا رتبه الکسا واقعاً اهمیت دارد؟

رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست؟ چرا اهمیت دارد ؟

با این وجود ، می‌توان گفت رتبه الکسا در حال حاضر تخمین خوبی است اما از نظر ما اهمیت زیادی ندارد.

در کل برتری سایت‌ها نسبت به یکدیگر را نمی‌توان فقط با دو شاخص محاسبه و با یک عدد نشان داد.

اگر قرار باشد سایت‌هایی مقایسه شوند، باید با سایت‌های رقبا که محصول یا خدمات مشابهی دارند مقایسه شوند.

حتی در این مقایسه هم معیار بازدیدکننده یا ترافیک کافی نیست. شاید وبسایتی بازدید کننده کمی داشته اما درآمد و کارایی آن بیشتر از وبسایتی با بازدید چندبرابری باشد.

ثبت سایت در الکسا چطور انجام می‌شود؟

هیچ نیازی به ثبت وبسایت در الکسا نیست. و البته امکان ثبت وبسایت در الکسا هم به طور کلی فراهم نیست.

هر وبسایتی که اطلاعاتش در الکسا دریافت شود و آمار بازدید آن به یک حداقلی از نظر الکسا برسد در رتبه‌بندی قرار می‌گیرد.

اگر سایت تازه‌ای راه‌اندازی کرده‌اید و بازدید کننده آن در حال افزایش است، حداقل سه ماه باید صبر کنید تا در رتبه‌بندی الکسا دیده شود.

علت اختلاف آمار تخمینی الکسا با آمار من در گوگل آنالیتیکس چیست؟

آمار گوگل آنالیتیکس از کاربران یک سایت به دست می‌آید و تقریباً دقیق است.

آمار الکسا از مجموعه‌ای از داده‌های جمع شده از منابع مختلف محاسبه می‌شود.

 

وقتی الکسا آمار سایت‌ها را بررسی می‌کند، الگوهایی را در سراسر وب مشاهده می کند.

این الگوهای آماری قابل گسترش هستند.

به طور مثال این که از تصاویر ماهواره‌ای حرکت ابرها و دمای هوا در کل دنیا برای ثبت وضعیت فعلی و پیش‌بینی آب‌و‌هوا استفاده می‌کنند.

این داده‌ها باعث می شود وضعیت بازدید سایت‌ها نسبت به یکدیگر سنجیده شوند.

اما به هیچ عنوان یک ابزار برای بررسی و رصد عمیق رفتار کاربران در سایت‌ها مثل کاری که گوگل آنالیتیکس انجام می‌دهد نیست.

علت اینکه ترافیک سایت من بیشتر می‌شود اما رتبه آن در الکسا پایین‌تر می‌رود چیست؟

در کل نباید بیشتر شدن ترافیک یک سایت را مبنایی برای بالاتر رفتن رتبه الکسا در نظر گرفت.

رتبه بندی سایت‌ها نسبت به یکدیگر در الکسا سنجیده می‌شود.

از جهت دیگر ترافیک تمام سایت‌ها کم و زیاد می‌شود.

در حالی که ترافیک سایتی در حال افزایش است امکان دارد ترافیک دیگر سایت‌ها در رتبه‌های بالاتر یا پایین‌تر هم با شدت بیشتری کم و زیاد شود.

در همان زمان که ترافیک سایت شما در حال زیاد شدن با شیب ملایم است، شاید ترافیک سایت‌هایی با رتبه پایین با شیب تندی زیاد شد و رتبه آنها بالاتر رفت.

بیشتر بخوانید :   الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

چرا رتبه سایت من نوسان زیادی دارد؟

در نتیجه هرچه رتبه سایتی از رتبۀ یک دورتر شود نوسان در رتبه هم بیشتر خواهد شد.

 

 

الکسا

 

اختلاف بازدید کننده یک سایت در رتبه ۲۰ با رتبه ۲۰۰ بسیار زیاد است.

با این که سایت رتبه ۲۰۰ ترافیک بالایی دارد اما برای رسیدن به ۲۰ راه سختی باید طی کند.

در عوض در دنباله نمودار جایی که رتبه‌ها بالاتر از صدها هزار یا میلیونی است یک افزایش اندک در ترافیک باعث بهبود رتبه زیادی می‌شود.

 

الکسا

 

 

سایت‌هایی که رتبه بالاتر دارند باید بازدید آنها خیلی زیاد یا خیلی کم شود تا رتبه آنها تغییر کند.

به طور کلی اگر رتبه وبسایت شما نوسان زیادی دارد احتمالاً بازدید کننده آن کم است و در رتبه‌های بالای صدها هزار قرار دارد.

 

 

چگونه رتبه سایت را در الکسا چک کنیم؟

برای بررسی رتبه الکسا و مشاهده دیگر آمارها می‌توانید در این صفحه آدرس هر سایتی را وارد کنید و تحلیل آن را ببینید.

سریع ترین راه برای مشاهده رتبه سایت‌ها نصب افزونه الکسا روی مرورگر کروم یا فایرفاکس است.

چه رتبه‌ای در الکسا خوب و مناسب است؟

اگر به فهرست ۵۰ سایت برتر ایران در الکسا نگاه کنید می‌بینید که سایت‌های عمومی، اداری، خبری و خلاصه سایت‌هایی هستند که عموم جامعه از آنها استفاده می‌کنند.

قرار نیست که هر سایتی بتواند رتبه زیر ۱۰۰ یا ۵۰ کشور را به دست آورد یا جزو هزار سایت برتر دنیا شود.

این رتبه می‌تواند شاخص مناسبی باشد که قرار گرفتن سایت در مسیر درست را نشان دهد و مقایسه‌ای بین رقبا باشد.

رتبه آن سایت باید نزدیک سایت‌هایی با محتوای مشابه باشد.

الکسا در تحلیل آماری هر سایت جدولی هم دارد که نشان می‌دهد رقبای اصلی کدام سایت‌ها هستند.

چطور رتبه وبسایت را در الکسا بالا ببریم؟

هم اکنون می دانیم که بیشتر شدن بازدید کننده سایت مساوی بالا رفتن رتبه الکسا است.

اغلب کارهای سئو، تولید محتوا، تبلیغات و … درست با هدف بیشتر کردن بازدید کننده سایت انجام می‌شود.

به طور کلی چند کار را می‌توان انجام داد که با کمترین هزینه بیشترین تاثیر را روی رتبه الکسا دارند.

۱. تولید محتوای دست اول، با کیفیت و مفید
۲. ایجاد بک‌لینک مناسب
۳. تحلیل رقبا
۴. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
۵. تبلیغات گوگل
  شماره تماس : ۰۹۱۳۵۷۵۷۰۳۰
  شماره دفتر:۰۳۱۹۵۰۱۰۲۵۸
  شماره پشتیبانی :۰۳۱۳۲۲۳۱۵۷۳
آدرس: اصفهان،خيابان چهارباغ خواجو، انتهای خیابان عافیت، بن بست شاد(۸)،پلاک ۳۰

روش‌های کلاه سیاه بهبود رتبه الکسا :

روش‌هایی که در بخش قبل خواندیم  همه به قول معروف راه راستی و درستی هستند.

اما دنیا همیشه روی محور درستی نمی‌چرخد؛ بعضی افراد هم تا راه میانبری پیدا کنند بدون شک از آن استفاده می‌کنند.

که برای بهبود رتبه الکسا هم از این راه‌ها وجود دارد.

یک روش رایج  اجرای پاپ‌آپ در سایت‌های پربازدید است.

در این روش پاپ‌آپ ناخواسته از صفحات سایت مورد نظر برای کاربران سایت‌های پربازدید نمایش داده می‌شود.

با این کار بازدید صفحه غیرواقعی یا به اصطلاح فیک ایجاد می‌شود.

یک روش دیگر هم ترافیک تقلبی است.

ربات‌های نرم‌افزاری همچون مرورگر کاربرهای واقعی سایت‌ها را در دوره‌های زمانی مشخص باز می‌کنند.

در کل ترافیک بالایی از مراجعه به سایت ایجاد می‌شود.

جمع بندی

همانطور که  خواندیم ، مزایا و معایبی در مورد رتبه بندی الکسا وجود دارد.

نتیجه گیری در مورد الکسا این است که تخمین خوبی است اما به دلیل برخی شیطنت‌ها معتبر نیست.

از جمله خدمات دیگر الکسا، حتی در همان حد اطلاعات رایگانی که ارائه می‌کند یک منبع کاربردی برای بررسی سایت‌ها است.

 

شرکت طراحی سایت سایتک ارائه دهنده بهترین خدمات در زمینه طراحی سایت می باشد.

 

مارا به اشتراک بگذارید
Share
1

مطالب مرتبط

۱۴۰۱-۰۶-۰۷

اصول تیتر نویسی


اطلاعات بیشتر
۱۴۰۱-۰۵-۲۴

شعار تبلیغاتی


اطلاعات بیشتر
۱۴۰۱-۰۵-۱۰

تبلیغات در اینستاگرام


اطلاعات بیشتر
۱۴۰۱-۰۴-۲۰

معرفی ۱۰ نرم افزار برتر رابط کاربری (UI)


اطلاعات بیشتر
اگر قصد طراحی یا بازسازی سایتتان را دارید حتما این صفحه را کامل مطالعه کنید
تنها 7دقیقه زمان از شما می‌گیرد
✕

آخرین نظرات

  • ۱۴۰۰-۰۳-۰۹

    محمدرضا نظر روی انواع لینک ها

  • ۱۳۹۸-۱۱-۲۶

    AffiliateLabz نظر روی بهترین ساختار برای جستجوی گوگل ادز چگونه است؟

  • ۱۳۹۸-۱۱-۱۱

    farzane نظر روی کسب و کار خانگی پر درامد و کم هزینه

  • ۱۳۹۸-۱۱-۰۷

    SEO Affiliate Program نظر روی ۷ فاکتور مهم رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال ۲۰۲۰

آخرین مقالات

  • 0
    اصول تیتر نویسی
    ۱۴۰۱-۰۶-۰۷
  • 0
    شعار تبلیغاتی
    ۱۴۰۱-۰۵-۲۴
  • 0
    تبلیغات در اینستاگرام
    ۱۴۰۱-۰۵-۱۰
  • 0
    معرفی ۱۰ نرم افزار برتر رابط کاربری (UI)
    ۱۴۰۱-۰۴-۲۰
طراحی و سئو توسط تیم سایتک
ناحیه کاربری
0

0 تومان

✕

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

می خواهید یک حساب کاربری ایجاد کنید؟