ریدایرکت 301 چیست وچه اهمیتی در سئو دارد ؟
2017-12-10رپورتاژ آگهی یعنی چه؟
2018-04-24تاثیر بک لینک بر سئوی سایت
از نظر موتورهای جستجو لینکها حکم معرف را دارند. وقتی سایت A به سایت B لینک بدهد درواقع اعلام کرده که این لینک از سایت B محتوای خوبی دارد که من به شما معرفی میکنم. بنابراین موتورهای جستجو لبنکها را به عنوان معیاری برای بررسی ارزشمندی سایتها در نظر میگیرد. با استفاده از الگوریتمهای هوشمند، متن لینک را بخوبی بررسی میکند و اطلاعات دریافتی از آنرا طبقه بندی میکند. متن هر لینک شامل آدرس مقصد ، انکر تکست ، نوع انتقال و ارزش سایت مقصد است. در ادامه این موارد را بررسی میکنیم.
برای موتورهای جستجو که در دنیای بزرگ وب ، همواره در حال خزیدن هستند، لینک مثل خیابان و کوچه عمل میکند. موتور جستجو با استفاده از این لینکها یک مسیر خزش جدید ایجاد میکند و به سراغ این لینک جدید میرود.
با اینکه لینکها همه اساس سئو نیستند اما متخصصان سئو باور دارند که بخش زیادی از الگوریتمهای موتورهای جستجو به بررسی لینکها میپردازد. موتورهای جستجو با بررسی لینکها میتوانند میزان محبوییت، قابلیت اطمینان سایت مقصد، وضعیت اسپم بودن و اعتبار سایتها را بررسی کنند. این کار از طریق بررسی تعداد و محبوبیت صفحاتی که به آنها لینک شده تحلیل کنند. ممولا سایتهای معتبر لینکهای خوبی از سایتهای معتبر دیگر دارند و این برای موتور جستجو ارزشمند است. سایتهای اسپم معمولا چنین امتیازی نخواهند داشت چون یک سایت معتبر هرگز اعتبار خود را بخاطر یک سایت اسپم پایین نمیاورد و به انها لینک نمیدهد.
به همین دلیل استفاده از بک لینک و بهبود مستمر آنها برای بدست آوردن رتبه مناسب سئو اهمیت زیادی دارد. ایجاد مداوم بک لینک یکی از مهمترین بخشهای بهینهسازی و سئو بحساب می آید.
بررسی و رتبهبندی لینکها توسط موتور جستجو
درباره اینکه موتورهای جستجو چگونه لینکها را رتبهبندی میکنند و امتیاز هر لینک را چگونه محاسبه میکنند بحثهای زیادی هست. برای درک بهتر چگونگی این ارزیابی ابتدا باید عناصر تشکیلدهنده یک لینک را بررسی کنیم. فرمول دقیق و ثابتی برای این ارزیابی وجود ندارد. ما تنها میتوانید از طریق تجربه، ارزیابی، ابزارهای کمکی و سعیوخطا استدلالهایی در این باره بیابیم که نتیجه مناسبی ارائه دهد.
در ادامه مواردی مهمی که برای ارزیابی لینکها توسط موتور جستجو بررسی میشود ذکر شده است.متخصصان سئو معمولا برای بررسی وضعیت یک سایت و بک لینکها ، معمولا این موارد را بدقت بررسی میکنند.
میزان محبوبیت
سایتی که محبوبیت و اهمیت زیادی بین کاربران دارد میتواند بک لینکهایی با امتیاز بالا برای شما داشته باشد. مثلا ویکیپدیا که تعداد زیادی کاربر فعال دارد و بیشتر سایتها به مطالب آن لینک دادهاند یک بک لینک بسیار با اهمیت برای شما خواهد بود. همچنین میتوانید از لینک همکاران قدیمی خود که مدتهاسا سایت دارند و رتبه خوبی پیدا کرده اند استفاده کنید. هرچه سایتی که به شما لینک میدهد ارزشمندتر و محبوبتر باشد، امتیاز بیشتری ازین بکلینک نصب شما خواهد شد.
محبوبیت در یک مبحث خاص / منطقه خاص
“محبوبیت منطقهای” که توسط موتور جستجوی Teoma برای اولین بار استفاده شد، به این معنی است که لینکهای سایتهای اختصاصی مهمتر از لینکهای سایتهای عمومیتر است.مثلا، اگر شما یک وبسایت لوازم خودرو دارید ، بهتراست از سایتهایی که موضوعشان به خودرو مربوط است بک لینک بگیرید تا اینکه اینکه سراغ سایتهای لباس کودک بروید.
متن لینک (Anchor Text)
از مهمترین گزینههایی که موتور جستجو در رتبه بندی استفاده میند متن لینک یا انکر تکست است. انکر تکست درواقع به موتور جستجو میفهماند در رابطه با چه موضوعی این لینک برقرار شده است. مثلا شما یک سایت لباس کودک دارید، بنابراین انکرتکست « فروشگاه لباس کودک» بسیار رتبهبندی بهتری نصب شما میکند تا اینکه از واژه « در مهمانی به کودک خود چه بپوشیم» استفاده کنید.
رتبه قابل اعتماد
براورد شده حدود 60% صفحات اینترنتی حاوی یکی از انواع اسپم است. موتورهای جستجو برای مراقب از کاربردربرابر این نوع صفحات، از الگوریتم خاصی برای ارزیابی اعتبار واعتماد صفحات استفاده میکنند که بسیاری از آنها بر مبنای گراف لینکها به وجود آمدهاند. لینک گرفتن از دامینهای مورد اعتماد باعث افزایش معیار امتیازدهی برای سایت شمامیشود. وبسایت موسسات دولتی ، دانشگاهها و NGO ها جز این صفحات مورد اعتماد هستند.
لینکهای مشابه
لینکهای اسپم معمولاً “رفت و برگشتی” کار میکنند. یعنی سایتی که اسپم میفرستد خودش هم از همتایان خود لینک اسپم میگیرد. موتورهای جستجو این فریبکاری را به خوبی متوجه میشوند و لیستی از وبسایتهایی حاوی لینکهای اسپمدار دارند. به همین خاطر باید در انتخاب سایتهای طرف مقابل خود برای دریافت و ارسال لینک دقت کنید تا دچار اسپم لینک نشوید.
تازگی
لینکها به مرور کم ارزش میشوند.به همین خاطر باید همواره بدنبال ایجاد لینکهای جدید باشید. تازگی لینکها و ایجاد لینکهای جدید معمولا یکی از معیارهای بررسی موتور جستجو است که نشانه اعتبار و پویایی و محبوبیت سایت شما است.
اشتراک گذاری بین کاربران شبکههای اجتماعی
درسالهای اخیر شبکههای اجتماعی ، رشد انفجاری داشته است. اشتراک گذاری مطالب سودمند در بین کاربران هم یکی از نشانههای ارزشمندی و اعتبار یک سایت است.موتورهای جستوجو هم بخوبی این موضوع را درک کرده اند. اینکه چگونه این اشتراکگذاری باعث بهبود رتبه سایت میشود دقیقا معلوم نیست. امهیچ کس نمیتواند منکر تاثیر این عامل در بالا رفتن رتبه سایت شما شود. تاثیر اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی چنان اهمیتی دارد که مشابه تبلیغ دهان به دهان قلمداد میشود.
حال ببینیم قدرت اشتراک گذاری محتوا در شبکههای اجتماعی در مقابل قدرت بک لینک چقدر است؟ از سال 2011 با رشد عظیمی در به اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی روبرو شدیم و تاثیر آن در جستجوی آنلاین بوضوح قابل مشاهده است. گوگل یکی از موتورهای جستجویی بود که در نتایج جستجوهایش از این نشانهها استفاده فراوانی میکرد؛ مخصوصا آنکه اگر محتوای مورد نظر شما در یکی از سه شبکه اجتماعی اصلی (فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس) منتشر شده بود، در صفحات نتایج امتیازی ویژه دریافت میکرد. این امر برای بازاریابی اینترنتی هم امتیازی ویژه به حساب میآید زیرا اگر محتوای آنان توسط افرادی در شبکههای اجتماعی حلقه ارتباطی بزرگی دارند منتشر شود، احتمال دیده شدن آن در صفحات جستجو هم بسیار بالا خواهد رفت.
مقدمات بکلینکسازی
لینکسازی یک هنر و استعداد قوی نیاز دارد. چرا که شاید یکی از مهمترین قسمتهای سئو باشد. شاید بنظر ساده برسد و بی اهمیت اما…
اما در عین حال حیاتیترین بخش کار برای موفقیت هم محسوب میشود. لینکسازی به خلاقیت، تلاش فراوان و البته بودجه مناسب نیاز دارد.شرکتهایی برای انجام اینکار وجود دارند اما اگر قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید ، سه روش کلی برای آن دارید :
1. بک لینک های طبیعی
لینکهایی هستند که دیگران به صفحات شما میدهند و شما هیچ نقشی در آن ندارید. این بک لینکها بواسطه محتوای ناب و ارزشمندی که ایجاد کردهاید بوجود میایند. در واقع کاربران شما را در سایت خودشان به اشتراک میگذارند.
2. درخواست بک لینک
در این روش مسئول سایت با ارسال ایمیل و درخواست به سایر وبسایتها و وبلاگها از ایشان درخواست تبادل لینک میکند. به این معنی که من لینک شمارا میگذارم ، شما هم لینک مرا بگذارید. در این حالت معمولا باید یه حدی از رتبهبندی سئو رسیده باشد تا دیگر وبمستران رقبت تبادل لینک با شما را داشته باشند.
3.ایجاد بک لینک
دربین میلیونها وبسایت و تالار گفتگو و وبلاگ ، همیشه قسمتی برای نظردهی هست که میتوان از طریق درج لینک در این قسمتها، برای خود بک لینک بسازید. البته این نوع از بک لینکها، کمترین امتیاز را از نظر موتور جستجو دارند . اما همین بک لینکها هم بهتر از نبودشان عمل میکنند. در استفاده از این روش دقت کنید. چرا که تعداد بیشاز اندازه آن از نظر موتورهای جستجوگر اسپم شناخته میشود.
انتخاب روش مناسب بک لینک با خودتان است. اما همیشه سعی کنید از انواع مختلف ان استفاده کنید. چرا که هرچه خلاقیت بیشتری در این زمینه بخرج دهید رتبه بهتری در رده بندی موتورهای جستجو کسب میکنید.
برنامه ریزی برای لینکسازی
اولین قدم برای برنامهریزی یک کمپین بک لینک ،تعیین اهداف و نتیجه نهایی است. هر بک لینکی با معیارهای خاصی بررسی میشود که بغیر از مهندسین موتورهای جستجو کسی از آن خبر ندارد. با این حال برای درک حدودی وضعیت و رتبه سایت ، میتوان از بعضی نشانه ها و فاکتورها برای بررسی ارزش بک لینک ها استفاده کرد :
نتیجه جستجو برای عبارات مرتبط
روشی وجود دارد که بفهمیم موتور جستجو چقدر به یک صفحه مشخص امتیاز داده است، به این صورت که عبارت مشابه واژه مورد نظر، که در آن صفحه استفاده شده را، جستجو کنیم. مثلا بخشی از عنوان اصلی یا برچسبها را. مثلا اگرمیخواهید ربته خود را در جستجوی “فروش لبتاپ ” بدانید، باید عبارتهای دیگری همانند “خرید اینترنتی”، “لوازم کامپیوتر”، “خرید نوت بوک” و … را نیز جستجو کنید.
ابزار وب مستر MozRank
ابزارهای MozRank نشان میدهد که سایت شما در فضای وب به چه میزان محبوب است. صفحاتی که رتبه MozRank بالاتری دارند معمولاً رتبه بهتری هم دارند. هر چه به یک صفحه لینکهای بیشتری داده شود، به معنای محبوبتر بودن آن است. لینکها از سایتهای مهم از جمله سایتهای خبری یا فروشگاههای آنلاین تاثیری بزرگ بر محبوبیت صفحهها دارند و MozRank به خوبی این محبوبیت را تشخیص میدهد.
اعتبار دامنه (Domain Authority)
این معیار به طور خلاصه با نام DA هم شناخته میشود، نشان میدهد یک سایت دربرابر جستجوی عبارتی خاص در چه رتبهای از موتور جستجو قرار میگیرد.. DA یک سایت با تحلیل گراف دامنه و ارزیابی وضعیت نام آن در برابر صدها هزار جستجوی مختلف در گوگل محاسبه میشود. اعتبار دامنه عددی بین صفر تا 100 است . هرچه عدد اعتبار دامنه بالاتر باشد ، امتیاز دامنه بیشتر است و رتبه بهتری خواهد داشت.
بکلینکهای رقبا
برای این منظور میتوانید بکلینکها و لینکهای داخلی سایتی که در وضعیت خوبی از نظر سئو بسر میبرد را بررسی کنید و اطلاعات خوبی دربارع لینکهایی که به او در کسب این رتبه کمک کرده اند بدست آورید.با استفاده از ابزار MozRank میتوانید لیستی از بک لینکهای یک سایت را بدست آورید.
تعداد بکلینکهای یک صفحه
براساس الگوریتم محاسبه امتیاز صفحه، ارزش یک صفحه بستگی زیادی به تعداد لینکهای روی آن صفحه دارد. اگر فرض کنیم همه شرایط دیگر یکسان باشد، هرچه لینکهای داخل یک صفحه کمتر باشد رتبه بهتری برای سئو کسب میکند. این مورد را متوان اینطور توضیح داد که با هر لینک، بخشی از رتبه ارسال کننده کم میشود و به رتبه دریافت کننده لینک اضافه میشود. حالا اگر امتیازهای دریافت شده را بواسطه لینکهای زیاد داخل صفحه به خارج بفرستیم ، نتیجه کار واضح است.
ترافیک بالقوه
مزیت لینکسازی فقط محدود بهافزایش رتبه موتورهای جستجو نیست.لینک سازی هدفمند بسیاری از وقتها مشتریان بالقوه و ارزشمندی را به سایت شما هدایت میکند که بسیار ارزشمند خواهد بود. ترافیک بالقوه چیزی است که میتوانید با توجه به این بازدیدها یا ابزارهای تحلیل سایت محاسبه کنید. اگر هم دسترسی به چنین خدماتی ندارید، ابزارهایی مانند Google Trends هم میتوانند کمک کنند که آماری سر انگشتی از این اعداد و ارقام به دست آورید
درپایان همه موارد گفته شده ، نیاز به صبر و حوصله و انگیزه و خلاقیت دارد تا بتوانید بهترین بازخورد را از لینک سازی خود داشته باشید.حتی بدترین نوع لینک سازی هم از انجام ندادن آن بهتر است. هرچه در این زمینه بیشتر تلاش کنید میتوانید نتایج بهتری را در رتبهبندی موتورهای جستجو کسب کنید.