یکی از مهمترین فعالیتهای روند سئوی هر وبسایتی، تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا است. این فرآیند، باید اهداف سئوی شما را تعیین کرده و به شما در تدوین استراتژیهای کلیِ سئوی سایتتان کمک کند.
بسته به نوع، حوزه و چشمانداز کسب و کار، این تحلیل میتواند بسیار پیچیده باشد. چرا؟ زیرا عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارند که در هنگام تحلیل و بررسی سئو سایت رقیب باید در نظر گرفته شوند؛ و اگر راستش را بخواهید در حال حاضر این فاکتورها، بیشتر از هر زمان دیگری هستند.
برای آسان کردن اجرای فرآیند بررسی سئو سایت رقبا (و همچنین برای آسان کردن اشتراکگذاری و مطالعه این مقاله)، اینفوگرافیک زیر را تهیه کردیم. در این فرآیند، فاکتورهای متعددی از جمله شناسایی رقبا، جمعآوری کلیدواژهها، سنجش میزان اهمیت این کلمات و انتخاب نهایی آنها لحاظ شده است.
برای آسان کردن انجام فرآیند، توجه شما را به جریان کاری ارائه شده در پایین جلب میکنیم. در این فرآیند، فاکتورهای متعددی از جمله شناسایی رقبا، جمعآوری کلمات کلیدی بالقوه، سنجش میزان سختی کلمات کلیدی و انتخاب نهایی آنها لحاظ شده است.
شما را به دیدن این اینفوگرافیک دعوت میکنم:
همانطور که در اینفوگرافیک بالا مشاهده کردید، تحلیل و بررسی سئو سایتهای رقیب به ۴ مرحله اصلی تقسیم میشود:
این فاز اولیه بسیار مهم است. مخصوصاً اگر قصد شروع سئو و بهینهسازی سایت برای یک شخص یا سازمانی را دارید که چندان با فعالیتش آشنایی ندارید. به همین دلیل، مجبورید روند شناسایی رقبای خود را از مرحله صفر مطلق! آغاز کنید.
حتما بخوانید: کاربران چگونه از موتورهای جستجوگر استفاده می کنند؟ – فصل دوم
مهم است به این نکته اشاره کنیم که رقبای شما تنها وبسایتها یا سازمانهایی نیستند که این نوع خدمات، محتوا یا کالا را عرضه میکنند، بلکه هر وبسایتی که با کلمات کلیدی مشابه در نتایج جستجو قرار دارد، رقیب شما محسوب میشود.
همین که رقبای بالقوه خود را شناسایی کردید، زمان آن است که ببینید کدام یکی واقعاً رقیب شماست و کدام یکی نیست. برای انجام این کار شما میتوانید آن دسته از وبسایتهایی که برای کلمات کلیدی هدف شما رتبه گرفتهاند، فیلتر کرده و در نهایت، آنها را شناسایی کنید.
علاوه بر این، در این مرحله خواهید توانست با تحقیق کلمات کلیدی، فهرست کلمات کلیدی مطلوب خود را طولانیتر کنید. برای انجام این تحقیق، باید از منابعی فراتر از رقبای خود و دادههای حاصل از جستجوی طبیعی استفاده کنید. برای مثال منابع و کلمات کلیدی که شما و رقبایتان هیچ کدام برایشان رتبهای به دست نیاوردهاید، میتوانند فرصتهایی اسنثنایی برای بهبود وضعیت سئو شما باشند.
حال که رقبای خود را شناسایی کردهاید و ;کلمات کلیدی اصلی خود را میشناسید، زمان آن رسیده که سایتتان را با سایتهای رقیب مقایسه کنید. برای این کار شما باید تمامی دادههای موجود را جمعآوری کرده و کلمات کلیدی خود را بر اساس اولویت دستهبندی کنید.
فرآیند کار شامل بررسی چگالی کلمات کلیدی، ارتباط کلمات کلیدی با موضوع، رتبه فعلی، میزان جستجوی کلمات کلیدی، صفحات رتبهبندی شده، میزان محبوبیت لینکها، بهینهسازی محتوا و مشخصات صفحات است.
سرانجام زمان آن است که دادههای جمعآوری شدۀ خود و رقبایتان را بررسی کنید، به صورتی که بهترین کلمه کلیدی برای فرآیند سئو در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیدا شود.
حتما بخوانید: آموزش سئو برای افراد مبتدی
کلمات کلیدی شما باید بیشترین محبوبیت، حجم جستجو و سودآوری را داشته باشند. بهترین نقطه شروع کلماتی هستند که برایشان رتبه خوبی را به دست آوردهاید زیرا این کلمات کلیدی نقاط قوت شما هستند.
جدا از منابع سنتی تحقیق مثل موتورهای جستجو و ابزارهای وبمستریشان (مانند گوگل وبمستر تولز، گوگل آنالیتیکس یا Keyword Planner)، ابزارهای دیگری هم وجود دارند که میتوانند در پیادهسازی این فرآیند شما را یاری کنند. بعصی از آنها عبارتاند از: