سئو چیست؟
2018-08-04پست مهمان چیست؟
2018-09-27الگوریتم موبایل گدون
الگوریتم موبایل گدون از دیگر الگوریتم هایی است که شرکت گوگل در اسفند ماه سال 1393 اعلام کرد که این الگوریتم را منتشر خواهد کرد و نهایتاً در اردیبهشت ماه سال 1394 انتشار یافت و هدف از انتشارش، انطباق دادن وب سایت ها با موبایل و تبلت ها میباشد.
موبایل گدون چیست؟
هدف از طراحی این الگوریتم ، اعتبار سنجی وب سایت ها در جهت هماهنگی (symc) با تلفن های همراه و تبلت است که حقیقتاً باید موبایل فرندلی باشد. پس گوگل با اینکار حال سایت هایی که برای ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن خود، اقدامی نکرده بودند را گرفت و رنک آنهارا تزلزل داد.
البته این تنش را گوگل، خود به جان همه انداخت. زیرا که اعلام کرده بود که این الگوریتم اثر زیادی روی نتایج جست و جو خواهد گذاشت.
این عمل، بسیاری از سایت های معروف را غافل گیر کرد و باعث آن شد که لقب “موبایل گدون” که ترکیبی از موبایل و آرماگدون میباشد را به آن نسبت دهند. “گدون” از “آرماگدون” (جنگ حق ضد باطل یا قیامت) گرفته شده است که در اینجا به قیامت گوشی ها معنی میشود! و معنی آن اینه که سایتی که موبایل فرندلی نباشد از بین میرود. در بینابین این سایت ها آن دسته سایتهایی که از ویندوز فون مایکروسافت استفاده کرده بودند، به خاطر نوشته های ناخوانا و ترتیب لینک های نزدیک به هم موبایل فرندلی یا همساز با موبایل نمیباشند.
هدف اصلی الگوریتمگوگل، پاک کردن تمامی وب سایت هایی است که توانایی نمایش بر روی تلفن های همراه و تبلت ها را نداشته باشند.
برای اینکه سایت شما، در این طبقه بندی از سایت ها قرار نگیرد باید این امکانات را گردآوری کنید:
- وب شما باید دارای ساختمانی واکنش گرا یا بقولی ریسپانسیو باشد.
- از فایل ها یا ابزار هایی مانند فلش که برای موبایل ها و تبلت ها کاربرد ندارد استفاده نشود.
- انتخاب اندازه متن ها به نحوی که خوانا بوده و احتیاجی به بزرگ نمایی نداشته باشند.
- گذاشتن لینک های لندینگ پیج ها در فاصله ای که کاربران قادر باشند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
- ربات گوگل بایستی توانایی دسترسی صد درصدی به فایل های css و js شما داشته باشد.
- به تمام صفحات سایت دقت لازم را داشته باشید. (فقط صفحهی اول موبایل فرندلی طراحی نشود.)
گوگل این وضعیت را برای تمام سایت ها با هر زبانی اعمال می کند و تاکید کرده است که این الگوریتم حتماً روی همه ی سایت ها موثر خواهد بود.
پس اگرسایت شما ریسپانسیو ساخته شده باشد پس جایی برای نگرانی نیست و رنک شما تغییر نمیکند، اما برعکس آن احتمال افت شدید رنک شما وجود دارد.
اگرجزء آن دسته از سایت های غیر ریسپانسیو هستید اشکالی ندارد، این الگوریتم به صورت بلادرنگ کار می کند و در صورت اصلاح شدن وب شما و توسعه ی آن در جهت تطابق با تلفن همراه رتبه ی سایت شما تغییر پیدا می کند و بهبود میابد.
نکته ی مهم:
خاطر جمع باشید که برای رهایی از این الگوریتم، نسخه ی موبایلی سایتتان رو ایجاد نکنید، بلکه سایتتون رو به حالت واکنش گرا تغییر حالت بدهید. بسیاری از طراحان، این کار غلط رو انجام میدهند و به جای ریسپانسیو کردن سایت، نسخهی همراه آنرا طراحی میکنند و کاربران را به زیر دامنه ی سایت جهت می دهند؛ بدترین پیش آمد این کار اشتباه اینست که محتوا راکپی میکنند، یعنی Duplicate Content رخ میدهد. این عمل می تواند مشکلات بسیاری را برای وبتان ایجاد کند.
اثر الگوریتم موبایل گدون بر سئو:
مبنای این الگوریتم تحلیل جدا از پیج های سایت است و رنک های صفحات رو جدا جدا مشخص میکند. پس این کار علتی میشود که افت رنک یک صفحه روی صفحات ریسپانسیو دیگر تاثیر بدی نداشته باشد و بالعکس. در اصل این الگوریتم به شکل site-wide ارزیابی نمیشود.
همونطور که گفتیم ریسپانسیو بودن سایت بسیار روی بهبود سئو و بالا بردن رتبه تاثیر دارد و باعث بالا بردن ترافیک سایت میشود.
افزایش کیفیت طراحی سایت ها به خاطر این الگوریتم:
همانگونه که گفتیم روی کار آمدن این الگوریتم بسیاری از کارفرماها و صاحبان سایت ها را پریشان کرد اما برای گوشی باز ها خبر بسیار عالیی بود. این سخت گیری های گوگل بانی آن شد که دقت بیشتری نسبت به کیفیت سایتها بشود و طراحان و شرکت های طراحی سایت به میزان بیشتری روی این ها دقت و وقت بذارن تا کیفیت وب ها بالا برود و به جست و جوگران و راحتی آنان اهمیت بیشتری داده بشود.
چطوری از خشم این الگوریتم در امان باشید:
ابتدایی ترین کاری که میتوانید انجام دهید این هست که ببینید گوگل چه دیدی نسبت به سایت شما دارد. برای شروع یک روش آسان وجود دارد؛ وب سایتتان را با گوشی همراه خود در گوگل سرچ کنید، اگه تگ mobile-friendly داشته باشد از دید گوگل سایت شما برای موبایل مناسب میباشد.
روش دیگر آن این است که از صفحه ای که گوگل راه اندازی کرده است ، استفاده کنید و متوجه شوید که سایت شما از نظر گوگل موبایل فرندلی هست یا خیر. در این صفحه با وارد کردن آدرس سایت اون رو آنالیز می کنه و میگه آیا سایتتون مناسب موبایل هستش یا نه.
شایعه هایی در این مورد:
بسیاری از صاحبان سایت گمان میکردند که اگر سایت آنها ریسپانسیو نباشد، به طور کل، از ایندکس گوگل حذف خواهد شد و دیگر در نمایش نتیجه ها عنوان نمیشود. این در حالی است که جریمهی این الگوریتم فقط کاهش رنک سایت بود.
چرا گوگل با آوردن این الگوریتم همه را نگران کرد؟
گوگل اغلب درآمد های تبلیغاتی خودش را از ورژن دسکتاپ کسب میکرد. به همین دلیل درآمد در بخش تبلیغات موبایل کمتر بوده و مهم ترین دلیلش هم این بود که تبلیغ دهنده ها سایت موبایل فرندلی نداشتند و کاربرها درصد فعالیت کمتری در اینگونه سایت ها با موبایلشون داشتن و این تناقص در سایت هاشون عاملی می شد که میلی به تبلیغ در تلفن های همراه نداشتند و این عمل منجر شد که درآمد این بخش از گوگل کاهش پیدا کند.
گوگل برای حل این مشکل این الگوریتم رو وارد عرصه کرد تا تبلیغ دهندگان بتوانند راندمان بهتری از تبلیغات خود در موبایل ها داشته باشند تا گوگل قادر باشد به درآمد بیشتری دست پیدا کند؛ ناگفته نماند که بر خلاف تمام الگوریتم های گوگل که فقط به فکر کیفیت محتوا و نتایج نمایش داده شده بود، این یکی الگوریتم بیشتر به فکر درآمد خود گوگل بود.
سایتک و قطعا خیلی از شما دوستان، در مقام صاحب سایت یا حتی شخصی که علاقه دارد در آینده سایتی را مالک باشد که به میزان بازدید خودش در گوگل اهمیت میدهد و خود را وابسته به آن میداند. پس نگرانی ما و شما به خاطر این تغییرات انجام شده ی گوگل چیزی طبیعی است ولی میتوانیم با به روز بودن و آگاهی داشتن از همه ی الگوریتم ها و روش کارکردشان از اتفاقات ناگوار که امکان دارد گریبان گیر سایتتان بشود جلوگیری کنید.
باید خاطر جمع باشید که گوگل را دور نزنید زیرا که اگر از روش های اشتباه استفاده کنید سایتتان در معرض خطر خواهد بود و امکان اینکه رتبه ی سایتتان تزلزل پیدا کند، وجود داره.
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده حداکثری را برده باشید.