استارت آپ یعنی چه؟
2018-06-20الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟
2018-07-21الگوریتم جدید مرغ مگس خوار گوگل
در این مقاله میخواهیم کمی در زمان سفر کنیم. اما راه درازی نمیرویم، در این سفر به همین 11-12 سال قبل سری میزنیم و خواهیم دید که از آن زمان تا بکنون جستجو با گوگل دچار تحولاتی شده است. بعد از آن با یکی از الگوریتمهای گوگل به نام مرغ مگس خوار آشنا میشویم. در ادامه آقای مرغ مگسخوار همسفر ما شده و از علایقش به رفتار یوزرها میگوید، نکاتی راجع به سئو را گوش زد میکند و تصویر آینده را برای ما میکشد. اگر اهل سفرهای جالب هستید و میخواهید دانسته های مفید و به درد بخوری را کاسب شوید، با ما همراه شوید
پیش از این چگونه در گوگل سرچ میکردیم؟
در زندگی هرکس اتفاق افتاده است که حداقل یکبار در عمرش عبارتی را سرچ کند و سرافکنده به سوی یخچال خانه برگردد. برای مثال راجع به آموزش شنا سرچ میکردیم و صفحاتی را در خط اول که جا خوش کرده بودند را میدیدیم. دقیقا همان صفحاتی که هیچ محتوای مفیدی نداشتند و کافی بود کلیک به جایی بخورد تا هزار تا پنجرۀ تبلیغاتی پاپ آپ نفرتانگیز باز شود. به یاد دارید؟ حالا شاید بپرسید چه اتفاقی افتاده بود که گوگل این صفحات را در نتایج اولیه خود نمایش میداد؟ قضیه از این قرار بود که این سایتها با ساختن لینک های اسپم و ریختن کلمات کلیدی به صورت کیلویی در سایتها، گوگل را فریب میدادند و به خط های بالا نفوذ میکردند
هوشمندی گوگل!.
اما… گوگل هم بیکار ننشست. ایشان با ارائه الگوریتم های جدید و آپدیت های بجا این سایتها را جریمه کرد و در نتیجه به مرور زمان از صحنۀ اینترنت محو شدند . گوگل پاندا اولین الگوریتمی بود که به بازرسی محتوای صفحات پرداخت و کیفیت آنها را ارزیابی کرد . همین امروز هم هم اگر سایتی از مطالب کپی استفاده کند خیلی سریع مورد خشم پاندا واقع و جریمه میشود. بعد از پاندا، الگوریتم دیگری به نام پنگوئن زاییده شد و وظیفه آن مبارزه با سایت هایی است که از بک لینک سازی اسپم استفاده میکنند
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چگونه کار میکند؟
کم کم گوگل به این فهم رسید که بهتر است به معنای کلمات و ارتباط آنها با هم توجه بیشتری نشان بدهد. چرا؟ بخاطر اینکه گاهی محتوا سازان برای رفتن به نتایج اولیه گوگل مجبور بودند به شکل تکراری از کلمات کلیدی خاص استفاده کنند. با این کار کیفیت مطالب پایین و سایتهایی که محتوای عالی تولید میکردند، نمیتوانستند خوب دیده شوند
در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم دیگری را برای بهتر کردن موتور جستجوی خود و کامل کرد دو الگوریتم قبلی (پاندا و پنگوئن) معرفی کرد که مرغ مگس خوار یا humming bird نام گرفت.
چرا مرغ مگس خوار برای این الگوریتم انتخاب شده؟ بخاطر “سرعت و دقت” آن است. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی میکند و مترادف آنها را تا بطور فوق العاده ای میشناسد. مگس خوار در زمانی که نزدیکترین نتایج را به شما نشان میدهد، صفحاتی را هم که بیشتر از حد معمول از کلمات کلیدی استفاده میکنند و محتوای درست و حسابی ندارند جریمه میکند
.
حقیقتاً، هدف گوگل از ارائۀ الگوریتم مرغ مگس خوار این است که هم نتایج واقعیتر و دقیقتری را به کاربران نمایش دهد و هم کاری کند که وبمسترها به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند توجه ییشتری کنند
لطفا همین الان یک تب جدید در مرورگر خود باز کنید و عبارت ” مهاجرت به خارج ” را سرچ کنید! نتیجه چیست؟
چیزی که واضح است این است که الان دیگر با جستجوی مهاجرت در گوگل، به صفحات بیریخت اسپم نمیرسید، اما در همان نتایج اولیه لیستی از ویدئوها، تصاویر آموزشی و آدرس مکانهای مختلف برای مشاوره را مشاهده کنید؛ و این چه معنی میدهد؟ یعنی گوگل حرف شما را عمیقتر از قبل میفهمد، میفهمد که به دنبال چه هستید و صفحاتی را نشان میدهد که نیازتان را برطرف کند.
البته فقط شامل همین ها نمیشود ، بخاطر مرغ مگس خوار شما خیلی سریعتر از قبل به آنچه میخواهید میرسید و پیشنهادات دیگری هم میبینید که به احتمال زیاد ذهن کنجکاو شما از دیدن آنها خوشحال خواهد شد. برای مثال تصویر زیر را ببینید
در اینجا من عبارت “شغل بیل گیتس” را سرچ کردم. همانطور که واضح است گوگل بسرعت در بالای صفحه مشاغل بیل گیتس را به من نشان میدهد. در صفحه راست هم اگر سرچ کنید اطلاعاتی راجع به خود بیل گیتس و مشاغلش بما میدهد. از سن او تا همسر و دانستی های راجع به او. شاید من فقط دنبال شغل های او نباشم. همانطور که مشاهده میکنید گوگل فکر هرچیزی را کرده است.
الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل چگونه کار میکند؟
همینطور که داریم پیش میرویم الگوریتم عزیزمان با معانی و مفاهیم کلمات سروکار دارد. ولی چگونه؟
برای نمونه شما جستجو میکنید “رستوران های آبادان” و مرغ مگس خوار فوراً دست به کار میشود و کلمات دیگری را هم که از لحاظ معنایی به کلمات “رستوران ها” و “آبادان” نزدیکاند نمایش میدهد..
مثلاً برای رستوران” کلمات “فست فود”، “غذا”، “غذای بیرون بر” و “رستوران های محلی” و برای آبادان، مناطق نزدیک آبادان مثل اروند و خرمشهر هم در نظر گرفته میشوند. با این کار شما میتوانید نتایج مختلفی مانند بهترین رستورانهای آبادان، رستوران های خرمشهر و لیستی از این رستورانها را در نقشه ببینید
قبلاً ممکن بود برای رسیدن به نتیجۀ مورد نظر چند بار با کلمه های مختلفی عبارت مورد نظرتان را جستجو کنید؛ اما الان مرغ مگس خوار به وسیله گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی (Semantic search)این کار را برای شما آسان کرده است. شاید بپرسید که گراف دانش و جستجوی معنایی به چه کار می آیند؟ جواب را اکنون میابید.
گراف دانش گوگل چیست؟
زمانی شما کلمههایی را در گوگل جستجو میکنید، تنها به دنبال یک صفحۀ مشخص نیستید؛ شما در این سرچ به دنبال یک هدف هستید. اینجاست که گراف دانش به کمک شما می آید و احتمال رفتنتان به ناکجا آباد را تا حد خیلی زیادی کم میکند.
گراف دانش گوگل یک سال قبلتر از الگوریتم مرغ مگسخوار ایجاد شد و هدف آن نشان دادن نتایج دقیق و مرتبط با سرچ شما، دربارۀ افراد و مکانها و هرآنچه که به آنها مربوط میشد. این اطلاعات از سراسر اینترنت و سایتهای معتبرمانند ویکیپدیا و IMBD گردآوری میشوند
مثلاً وقتی شما نام پیکاسو را در گوگل سرچ میکنید، فقط به بیوگرافی پیکاسو نمیرسید، شما در سمت راست صفحه نتایج دیگری را هم مشاهده میکنید. این اطلاعات میتوانند تابلوهای معروف این هنرمند، سبک نقاشی، نقاشان هم دوره، نقاشان هم سبک و … باشند.
اما گوگل چگونه میفهمد که این اطلاعات خواستۀ شما را برطرف میکنند؟ در اینجا گوگل از یک امکان جالب دیگر به نام جستجوی معنایی استفاده میکند.
جستجوی معنایی یا Semantic search چیست؟
جست و جوی معنایی دیگر به کلمات در یک جمله کاری ندارد، بلکه به مفهوم کلمات بیشتر مورد نظر قرار میگیرند. در جستجوی معنایی، گوگل تاریخچۀ جستجوهای شما در مرورگر، محل زندگی و سایر اطلاعات مربوط را جمع آوری میکند و با توجه به آنها، مناسبترین نتایج را به شما نشان میدهد. به مثال زیر توجه کنید.
در اینجا قصد دارم دو نتیجۀ متفاوت، از دو جستجوی یکسان را به شما نشان بدهم. تصاویر زیر را ببینید.
این تصویر مربوط به جستجو در مرورگر من است که گوگل به تاریخچۀ آن دسترسی داشته و آنها را ثبت کرده است:تصویر اول
تصویر دوم: این تصویر مربوط به اولین جستجوی من در یک مرورگر تازه است که گوگل هنوز تاریخچه ای از آن را در اختیار ندارد.
هماگونه که میبینید، پیشنهاداتی که برای سرچ اول (تصویر اولی) نمایش داده شده تا حد زیادی به شغل و علایق بنده نزدیک است و در مقابل، من هرگونه ارتباط با نتایج جستجوی دوم را رد میکنم (!)
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و ارتباط آن با رفتار کابران
در اول باید بدانید الگوریتم گوگل به انسان ها بیشتر اعتماد دارد تا ربات ها و الگوریتم های خودش! یعنی چه؟ حال برای شما مطلب را بسط میدهیم.
وقتی کاربران عبارت “مهاجرت به خارج” را در گوگل جستجو میکنند، به نتایج گوناگونی برخورد میکنند. حال اگر تعداد کاربرانی که روی نتیجۀ سوم کلیک میکنند بیشتر از تعداد کاربرانی باشد که روی نتیجۀ اول کلیک میکنند، پس از مدتی جایگاه نتیجه سوم ارتقا پیدا میکند و در مقابل جایگاه نتیجه اول پایین ترمی آید. این یعنی مرغ مگس خوار گوگل رفتار کاربران را تجزیه و تحلیل میکند و به آنها اعتماد میکند. پس سعی کنید بهنگام تولید محتوا، در کنار الگوریتمها و رباتهای گوناگون گوگل، مخاطبانتان را هم به طور جدی در نظر بگیرید و ببینید که به چه چیزهایی علاقه مند ترند. البته فقط تعداد کلیکها نیست که تعیین کننده است؛ عوامل گوناگونی مثل نرخ پرش، مقدار گردش در سایت، محبوبیت در شبکههای اجتماعی و … هم در مقدار و میزان محبوبیت شما نزد کاربران دخیلند.
الگوریتم مرغ مگس خوار روی سئوی سایت تاثیر دارد یا نه؟
خبآنگونه که گفتیم، الگوریتم مرغ مگسخوار به مفهوم و کیفیت محتوایی که ایجاد کردید و اینکه چه میزان مورد توجه کاربران بوده توجه بخصوصی دارد. پس 100% روی سئوی سایت شما هم تاثیر میگذارد. در ادامه چند نکته ی مهم را به شما میگویم که اگر مراعات آنها را بکنید تاثیر بسیار خوبی در سئوی سایت شما دارد و رضایت مرغ مگس خوار سختگیرمان راهم بدست آوردید.
تمام کلمات کلیدی را بهینه کنید.
اولین کاری که باید انجام شود این است که کلمات کلیدی استفاده شده در متن را بهینه سازی کنیم. این به چه معنی است؟ یعنی اینکه لازم نیست متنمان را با یک کلمۀ کلیدی مورد نظرمان پر کنیم، بلکه باید از کلمات هممعنی و عبارات طولانی هم به عنوان کلمات کلیدی استفاده کنیم. برای مثال وقتی کلمه کلیدی اصلی مطلب مان راه اندازی فروشگاه اینترنتی است، در بخشهای مختلف متن میتوانیم این کلمات و عبارات را استفاده کنیم: ساختن فروشگاه اینترنتی، چگونه فروشگاه اینترنتیمان بسازیم، ایجاد فروشگاه اینترنتی، نحوه ایجاد فروشگاه اینترنتی، آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی و … .
فراموش نشود: وبسایتهایی که تنها از کلمات کلیدی، آن به شکل بی استفاده در متنشان استفاه میکنند و هیچ توجهی به مقبولیت محتوای تولیدی ندارند، هدف جریمۀ مرغ مگس خوار قرار میگیرند.
حال فکر کنید که این الگوریتم به کمک شما آمده است یا در مسیر شما سنگ اندازی میکند.
بهینه سازی انکر تکستها هم فراموش نشود.
فکر میکنید انکر تکست چیست؟ انکر تکست یک قسمت از یک لینک است که یوزر آن را مشاهده میکند و قادر است بر روی آن کلیک کند و به لینک دیگری برود. برای مثال همین نوشتۀ آبی که در جملۀ اول این متن میبینید همان انکر تکست یا عنوان لینک است.
حالا منظور از بهبود سازی انکر تکستها چیست؟ منظور این است که انکر تکست ها را بگونه ای انتخاب کنید که با کلمات کلیدی و محتوای کلی سایت شما همسو باشند. به عبارت دیگر، جذاب بودن انکر تکست را بخاطر بی ربطی آن به محتوا فدا نکنید! هر چقدر هم که اسم لینک شما برای مخاطب جذاب باشد، اگر که با محتوای صفحه ارتباطی نداشته باشد، از نظر گوگل بی معنی شناخته شده و تمام زحماتتان بی فایده میشود. اگر حس میکنید انکر تسکت های لینک های داخلی و خارجی وب شما نیاز به بهبود سازی دارند دستور العمل های زیر را انجام دهید:
- لیستی از بک لینک های خارجی سایت تهیه کنید.
- لیستی از لینک های داخلی سایت تهیه کنید.
- تمامی این لینکها را بازبینی کنید و ببینید که مناسب محتوای صفحۀ مقصد هستند یا نه.
- حتماً از کلمات کلیدی هم در انکر تکست استفاده کنید
مقالههایی با تعداد کاراکترهای مختلف تولید کنید
این صحیح است که مقالههای طولانی و جامع و مفید برای سئو و اعتبار سایت شما فوق العاده هستند و مخاطبان زیادی هم هستند که عاشق این توضیحاتند، ولی گاهی هم این مقالهها ممکن است برای برخی خوانندگان خسته کننده و حوصله بر باشند. پس عملی انجام دهید ، بعضی اوقات مقالات خلاصهای هم برای کابران کم حوصله ایجاد کنید و آن را بین مقالات جامعتان منتشر کنید.
محتوای تصویری را چاشنی پستهایتان کنید
اینفوگرافیها، فیلمها و حتی بخشهای سادهای مثل گراف و جدولها، نمودار، کمیک، آیکون و … چاشنی پستهای سایت شما هستند. این عناصر وقتی در میان متنهای طولانی بهکار میروند، جذابیت آن را چندین برابر میکنند و به کاربر کمک میکنند که با انگیزه بیشتری متن را دنبال کند. پس هرگز از این بخش پراهمیت غافل نشوید!
از کدهای نشانهگذاری Schema استفاده کنید
شاید که اول میخواهید بدانید که اسکیما یا Schema چیست؟ اینجا بحث تخصصیتر میشود؛ معنی اسکیما، نشانههایی است که برای آسانی کار موتورهای جستجو، در سایت قرار میدهیم. تصویر زیر را ببینید.
در تصویر من نام یک فیلم را سرچ کردهام. در سمت راست تصویر دانسته هایی مانند امتیاز فیلم از نظر کاربران، کارگردان، سال تولید، موسیقی و … را میبینید. این اطلاعات به سایتهای گوناگونی مثل ویکی پدیا، نیویورک تایمز و IMDb لینک شده اند. گوگل این اطلاعات را چجوری پیدا میکند و به آنها لینک میدهد؟ این اطلاعات بوسیله گراف دانش گوگل، و با استفاده از کدهای اسکیما یکجا جمع شدهاند. برای درک بهتر، دو تصویر را خوب نگاه کنید.
در تصویر دوم که برگرفته از همین سایت است، به گوگل اعلام کردهاند که این بخش، امتیاز کلی فیلماست.
اکنون، حالا برگردید و به تصویر اولی نگاه کنید (یا اینکه خودتان PK را در گوگل جستجو کنید)، میبیند در بخشی که امتیاز کلی فیلم نشان است، لینکی به سایت IMDb وجود دارد.
با مراجعه به سایت schema.org قادر هستید با انواع کدهای گوناگون اسکیما آشنا شوید و از آنها در بخشهای متنوع سایتتان، مثل بیوگرافی، ویدئو، تصویر، فیلم و … بهره ببرید.
با انجام این کارها در کنار تولید محتوای ارزشمند خیالتان از بابت گرفتار نشدن در دام جریمههای گوگل راحت خواهد بود. نظرتان چیست که یه قدم فراتر از زمان حال بگذاریم و ببینیم که آیندۀ مرغ مگس خوار گوگل چگونه خواهد بود؟
آیندۀ جستجوها در اینترنت؛ با حضور افتخاری مرغ مگس خوار
گوگل سال 94 جستجوی صوتی را برای زبان فارسی فعال کرد و از آن زمان تا حالا بطور مداوم در حال بهبودسازی و توسعۀ آن بوده و تمرکز خود را را بر روی یادگیری زبانه محاورهای نیز قرار داده است. اما ربط آن با مرغ مگسخوار چیست؟ از آن جایی که فهمیدن جملات گوناگون و برداشت درست از مفاهیم آنها نیاز جستجوی صوتی است، خب میتوان گفت که در آینده ای نه چندان دور مرغ مگس خوار سختگیری بیشتری را اعمال خواهد کرد. هم اکنون هم گوگل یک کامپیوتر پوشیدنی به صورت عینک ساخته که با فرمانهای صوتی شما عمل میکند و هر چیزی که درخواست کنید در کمتر از چند ثانیه جلوی چشمتان نمایش داده میشود.
این عینک به اینترنت وصل میشود و بوسیله آن به جستجو در اینترنت میپردازد و همه اینها با دستور صوتی شما و جلوی چشمانتان صورت میگردد. برای مثال اگر از عینکتان بخواهید که سینوس 55 درجه را محاسبه کند، در کثری از ثانیه به وسیله سرچ معنایی و گراف جستجو که هر دوی آنها دو بال مرغ مگس خوار هستند، پاسخ را به شما نشان میدهد.
فراگیر شدن این عینکها و وسیله های دیگری که با اینترنت و محتوا سروکار دارند به هیچوجه دور نیست، پس از همین الان فکری به حال آن بکنید و خودتان را برای یک آیندۀ پرتلاطم و در عین حال پرفرصت آماده کنید.