بریف طراحی سایت
1398-06-03۹ قدم ساده تا رسیدن به اکسپلور در کمترین زمان + الگوریتم های اینستاگرام
1398-06-26استراتژی محتوا
استراتژی محتوا چیست؟ در بسیاری از کسب و کارها بازاریابی محتوایی رونق پیدا کرده است. در این نوع بازاربی کاربران با تولید محتواهای ارزشمند و جذاب در جهت جذب مخاطبان تلاش می کنند. اما شما باید به این نکته توجه کنید که این کار را براساس اهداف کسب و کار خود و برنامه ریزی انجام دهید تا نتیجه مطلوبی را کسب کنید. استراتژی محتوا یک برنامه ریزی دقیق و کامل براساس اهداف کسب و کار شماست. این استراتژی از چند بخش مهم و اصلی تشکیل شده است. ما در اینجا قصد داریم به شما بیاموزیم که چگونه برای محتواهای خود استراتژی درستی تعیین کنید.
معرفی بخش های اصلی استراتژی محتوا
استراتژی محتوا یک بار در طول مدتی که شما تعیین می کنید مشخص می شود و باید بارها آن را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که به اهداف موردنظر نرسید باید استراتژی خود را اصلاح کنید. اصلی ترین بخش های استراتژی محتوا شامل این موارد می باشد:
- تعیین اهداف یا هدف گذاری( کوتاه مدت یا بلند مدت)
- بررسی کسب و کار خود
- هویت برند( توصیف برند خود ، ارزشها و …)
- پرسونا (شناخت مخاطبان و مشتریان)
- تحلیل رقبا (بررسی نقاط ضعف و قدرت رقبا)
- نقشه سفر مشتری
- سرچ کلمات کلیدی
- راهنمای نوشتن محتوا
- تعیین کانال های انتشار محتوا
- تقویم محتوا
- شاخصهای عملکرد
استراتژی محتوا و ضرورت آن در بازاریابی محتوا
چرا استراتژی محتوا در بازاریابی محتوا مهم و ضروری است؟ اغلب افرادی که در حوزه وبلاگ نویسی یا محتوا نویسی در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند ، همیشه به دنبال موضوعی هستند که در رابطه با کسب و کار یا صفحه آنها باشد. اگر شما در بازاریابی محتوا یک استراتژی از پیش تعیین شده نداشته باشید هرگز نمی توانید در یک مسیر مشخص که شما را به سمت اهدافتان هدایت می کند قرار بگیرید. اینطور بگویم که انتخاب یک استراتژی محتوا راهنمای شما در مسیر رسیدن به اهداف و رونق کسب و کار شما می شود.
استراتژی محتوا چه مزایای دارد؟
تنظیم استراتژی محتوا کمک می کند تا نتیجه بهتری را در بازاریابی محتوا کسب کنیم. در واقع استراتژی مشخص می کند که چه کارهای را باید چگونه انجام داد تا به اهداف خود دست پیدا کرد. از مزایای تدوین استراتژی محتوا می توان به این موارد اشاره داشت:
- برای تولید محتوا زمان کمتری را صرف می کنید.
- براساس اهداف خاص محتوا تولید می شود.
- احتمال موفقیت شما را افزایش میدهد
- یک پارچگی محتواهای انتشار یافته
- کاهش هزینه و زمان آموزش کارکنان
- بهبود سئوی وب سایت
- کسب جایگاه بهتر نسبت به رقبا و…
شماره تماس : ۰۹۱۳۵۷۵۷۰۳۰ |
شماره دفتر:۰۳۱۹۵۰۱۰۲۵۸ |
شماره پشتیبانی :۰۳۱۳۲۲۳۱۵۷۳ |
آدرس: اصفهان،خيابان چهارباغ خواجو، انتهای خیابان عافیت، بن بست شاد(۸)،پلاک ۳۰ |
تفاوت بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا
اغلب شما ممکن است فکر کرده باشید که دو عبارت بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا به یک معنی هستند. در صورتی که این دو عبارت کاملا باهم متفاوت هستند که این تفاوت ها را برای شما بازگو می کنیم. استراتژی محتوا شامل راهکارهای داخلی و مدیریتی محتوا است و به چشم انداز کلی اهمیت میدهد. به طور کلی این استراتژی همه مطالب و محتواهای که مشتریان با ان سروکار دارند را ،مورد بررسی قرار میدهد تا بازخود آنها را ثبت کند. اما بازاریابی محتوا شامل تقویم تولید محتوا، ایجاد، گزینش، تبلیغات، تکرار می باشد و بیشتر روی تکنیک ها و روش های اجرای درست آنها متمرکز است.
مراحل تعیین استراتژی محتوا
شاید از نظر شما نوشتن یک استراتژی محتوا برای کسب و کار خود کار راحتی نباشد. اما اگر اصول آن را بدانید و چندین بار تدوین استراتژی را به دردستی انجام دهید دیگر آن را کاری سخت نمیدانید. در این بخش شما تمام مراحل تنظیم یک استراتژی محتوا رو یادمیگیرید.
اهداف خود را تعیین کنید
اولین قدم برای تنظیم یک استراتژی در بازاریابی محتوا ،مشخص کردن هدف می باشد. اگر شما هدف خود را به درستی تعیین کنید در مسیر رسیدن به آن قرار می گیرید و دچار سردرگمی در قدم های بعدی نمی شوید. شما می توانید در شناخت مخاطب و انتخاب نوع محتوا از هدفی که تعیین کرده اید کمک بگیرید. درواقع هدف چراغی است برای پا گذاشتن به یک مسیر تاریک که اولین بار در آن قدم برمیداریم. مواردی مانند: افزایش ترافیک سایت ، آگاهی از برند ، افزایش فروش ، افزایش نرخ تبدیل و …. همگی نمونه های از اهدافی هستند که در بازاریابی محتوا می توانید دنبال کنید.
بررسی کامل کسب و کار خود
بعد از هدف گذاری باید به بررسی کامل کسب وکار از جنبه های مختلف بپردازید و آن را تحلیل کنید. برای انجام این بررسی موارد زیر ار در نظر بگیرید که:
در آمد شرکت از چه راه های تامین میشود؟
برای رسیدن به هدف چقد می توانید هزینه کنید؟
کدام محصول یا خدمت بیشترین درآمد را ایجاد میکند؟
ساختار تیم فروش چگونه است و پارامترهای مهم برای آنها کداماند؟
بررسی کنید که محصول پر فروش شما چه ویژگی دارد؟
آیا برندینگ یا تبلیغات در فروش محصول شما تاثیرگذار بوده است؟
ایجاد ارتباط بین هویت برند و محتوا
همانطور که میدانید برای جذب مخاطب و ایجاد حس اعتماد در آنها در بسیاری از کسب و کار ها از محتوا کمک می گیرند. شما باید برای برند خود یک هویت انتخاب کنید و این هویت را در محتواهای خود به کار بگیرید تا باعث آگاهی مشتریان از برند شما شود. می توانید هویت برند خود را در قالب متن محتوا ، عکس و ویدئوهای موجود در محتوا آشکار سازید.
مشخص کردن کانال انتشار محتوا خود
با توجه به گستردگی شبکه های اجتماعی و دنیای اینترنت ، این امکان برای شما وجو دارد که از طریق این کانال ها محتوای خود را اشتراک گذاری کنید. سعی کنید متناسب با کسب و کار خود از چندین کانال انتشار محتوا استفاده کنید و به طور منظم در آنها محتوا منتشر کنید. سایت اختصاصی متعلق به شما و دیگر سایت ها ، لینکدین ، اینستاگرام ، ایمیل ، پیامک و… نمونه های از این کانال های انتشار می باشند.
پرسونای مشتریان خود را تهیه کنید
پرسونا شخصیتی تخیلی می باشد که دارای ویژگی های رفتاری ، اهداف ، نیاز ها ، علایق و… نزدیک به مخاطبان مورد نظر ما می باشد. این شخصیت خیالی می توانید به شما کمک کند تا واکنش های مشتری خود را بررسی کنید ، به اهداف و نیاز های مشتری پی ببرید ، با علایق مشتری آشنا شوید ، مسائلی که آنها را دلسرد می کند را مورد بررسی قرار دهید. با شناخت مشتری شما می توانید برنامه ریزی بهتری برای جذب مشتری داشته باشید و علاوه بر رفع نیازها ، او را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید.
شما در پرسونا مشخصات و ویژگی مشتریان فعلی خود را تحلیل می کنید و به بررسی این موارد می پردازید:
- مشتریان چه علایقی دارند؟
- به چه سرگرمی های علاقه دارند؟
- مشتریان در چه رنج سنی هستند؟
- دوست دارند چه برخوردی با آنها داشته باشید رسمی یا صمیمی؟
- در چه سطح اقتصادی قرار دارند؟
- نحوه خرید آنها از شما به چه شکلی است؟ آنلاین ، تلفنی یا حضوری؟
انتخاب کلمه کلیدی مناسب
می توان گفت که کلمات کلیدی از مهمترین بخش ها در تعیین استراتژی محتوا هستند. زیرا راهی برای ورودکاربران به سایت و هدایت ترافیک از سوی گوگل به سمت سایت شما می باشد. با جستجو کلمات کلیدی شما پی می بردید که در حوزه کسب و کارتان مردم چه سوالات و نیاز هایی دارند و چه کلماتی را جستجو می کنند. جستجوی کلمات کلیدی از چند نظر حائز اهمیت است:
- انتخاب کلمه کلیدی مناسب باعث می شود که شما و حوزه کسب و کارتان را گوگل بهتر شناسایی کند.
- باعث هدایت کاربران به سایت شما و معرفی آن به مشتریان می شود.
- متناسب با نیاز و سوالات مردم محتوای خود را در دسترس قرار میدهید.
بررسی رقبا
یکی از مهمترین کارهای که باید به طور مرتب انتخاب دهید بررسی رقبای خود می باشد. شما می توانید رقبای که در حال رشد هستند و جایگاه خوبی در گوگل دارند را با یک راه ساده تجزیه و تحلیل کنید. برای پیدا کردن رقبای قدرتمند و قوی باید کلمات کلیدی را که در مرحله قبل به آن دست پیدا کردهاید را در گوگل جستجو کنید.
حال این سوال ممکن است که در ذهن شما شکل بگیرید که بررسی رقبا چگونه ممکن است؟ بعد از سرچ کلمات کلیدی و یافتن لینک های که در صدر گوگل قرار دارند به تحلیل وب سایت آنها بپردازید این موارد را بررسی کنید:
- چه نقاط ضعف و قدرتی دارند؟
- روی چه محتوای تمرکز دارند؟
- کدام محتوا رتبه خوبی دارد؟
- در مورد چه موضاعتی محتوا تولید نکردهاند؟
- چه محتواهایی را روی سایت قرار دادهاند؟
ارزیابی اطلاعات به دست آمده
تا این مرحله شما اطلاعات زیادی در رابطه با کسب و کار خود ، رقبا ، مشتریان و دیگر موضوعات به دست آوردهاید. اما اطلاعات جمع آوری شده داده های خام هستند که به تجزیه و تحلیل نیاز دارند تا به اطلاعات قابل استفاده در استراتژی محتوا تبدیل شوند. اگر می خواهید در مسیر موفقیت قرار بگیرید باید تمام این اطلاعات را به بهترین شکل استفاده کنید. بررسی این داده های خام ممکن است زمانبر و سخت باشد اما نتایج به دست آمده از آنها برای پیشرفت کسب و کار شما بسیار مفید می باشد.
ساختن قیف بازاریابی محتوا
بعد از اینکه تمامی اطلاعات به دست آمده را ارزیابی شد و داده های مفید در اختیار دارید، باید برای کسب و کار خود یک قیف محتوایی طراحی کنید. اما این قیف چه عملکردی دارد؟ استفاده از قیف محتوا باعث می شود که شما متوجه شوید که هر مشتری در چه مرحلهای قرار دارد و چه روندی را برای جذب او باید طی کرد. مراحل قیف بازاریابی محتوا به صورت زیر می باشد:
1. آگاهی
بالاترین سطح در ساخت قیف بازاریابی آگاهی می باشد. شما ممکن است که در این سطح مشتریان یا مخاطبانی را در رده های سنی مختلف ، با تحصیلات متفاوت داشته باشید. اطلاعاتی عمومی را در محتوای خود در اختیار کاربران قرارد هید تا حتی کسانی که هیچ آگاهی با کسب و کار شما ندارند جذب آن شوند.
2.محرک
کسانی که در این سطح قرار دارند آگاهی کافی را از محصول یا خدمات شما دارند اما این سوال در ذهن آنها نقش میگیرد که آیا محصول یا خدمت شما نیاز او را برطرف می سازد یا خیر؟ محتوای شما باید در این سطح مخاطب را تحریک کند تا نیاز خود را رفع نماید.
3.جستجو
مخاطبانی که در این مرحله قرار دارند تصمیم دارند که در رابطه با محصول یا خدمت شما اطلاعات بیشتری را کسب کنند. برای این دسته از مخاطبان سعی کنید محتواهای مفید و آموزشی تولید کنید که به بررسی مزایا و معایب خدمت یا محصول شما پرداخته است.
4.توجه
افرادی که در این سطح قرار دارند نیاز خود را می دانند و قصد برطرف کردنش را هم دارند اما اینکه از کدام برند باید خرید کنند برای آنها سوال است. در اینجا باید سعی کنید اطلاعات جزئی تری از خصویات و مزایای محصول خود در اختیار مخاطب قرار دهید اما در تعریف و تمجیدها از کسب و کار خود زیاده روی نکیند.
5.خرید
با توجه با توضیخات کاملی که در رابطه با محصول و خدمت خود در اختیار مشتری قرار دادهاید موفق به جذب او شدهاید و مخاطب در این مرحله قصد خرید از شما را دارد.
6.نگهداری مشتری
در مهمترین مرحله از این قیف باید با ارائه خدمات پس از فروش اعتماد مشتری را جلب کنید. این کار باعث می شود که مشتریان وفاداری را داشته باشید که مجدد قصد خرید از شما را دارند. برای این مشتریان باید محتواهای مفید و ارزشمند تولید کنید تا سر زدن به سایت شما برای آنها جذاب باشد.
تهیه تقویم محتوا
بعد از مشخص شدن استراتژی محتوا نوبت به این رسیده که یک تقویم محتوا تهیه کنید. با داشتن یک تقوم محتوا شما می توانید عملکرد تیم تولید محتوا را بسنجید و به نقاط ضعف و قدرت محتواهای خود پی ببرید. همچنین می توانید پست ها و ایمیل های که ارسال کردید را در تقوم داشته باشید. با داشتن تقویم محتوا شما راحت تر می توانید عملکرد استراتژی را بررسی کنید.
شماره تماس : ۰۹۱۳۵۷۵۷۰۳۰ |
شماره دفتر:۰۳۱۹۵۰۱۰۲۵۸ |
شماره پشتیبانی :۰۳۱۳۲۲۳۱۵۷۳ |
آدرس: اصفهان،خيابان چهارباغ خواجو، انتهای خیابان عافیت، بن بست شاد(۸)،پلاک ۳۰ |
تولید محتوای جذاب
پس از سپری کردن مراحل تنظیم استراتژی محتوا وقت آن رسیده که محتواهای جذاب و مفید را تولید کنید. سعی کنید محتوای تولید شده به قدری جذابیت داشته باشد که مخاطب را تا انتهای آن در سایت یا صفحه شما نگه دارد. تولید محتوا کاربرپسند می تواند شامل متن ، عکس ، ویدئو ، پادکست و اینفوگرافیک باشد.
تعیین و تنظیم شاخص های عملکرد
شاخص های عملکرد حاوی اعداد و ارقامی هستند که نشان دهنده فعالیت درست شما براساس اهدافتان می باشد. بهتر است به طور هفتگی شاخص های عملکرد را بررسی کنید تا از عملکرد خود مطلع شوید. برخی از شاخص های عملکرد:
- تعداد نظرات
- تعداد بازدیدها
- رتبه کلمات کلیدی
- ترافیک ورودی گوگل
- زمان ماندگاری کاربرد در صفحه
- میانگین اسکرول صفحه
- تعداد اشتراک گذاری محتوا