الگوریتم موبایل گدون
1397-05-18نسخه کامل برای افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا
1397-09-10پست مهمان چیست؟
اگر شما تولید کننده محتوا باشید یا صاحب وبسایت یا وبلاگی برای خود باشید احتمالا با کلمه « پست مهمان» برخورد کرده اید. بطور معمولی وقتی نویسنده یا تولید کننده محتوا ، مطلبی را برای سایتی بنویسد که مالک آن سایت نیست و در آنجا هم فعالیتی ندارد ، به این نوشته پست مهمان گفته میشود. در واقع برای یک سایت دیگر تولید محتوا کرده است.
اینطور بگوییم که پست مهمان فرصتی بسیار خوبی برای انتقال تجربه و اشتراک با دیگران است که از سوی دیگر فرصت خوبی برای افزایش ترافیک هر دو وبسایت است. علاوه بر اینها نوشتن پست مهمان شما را بعنوان یک کارشناس و یک اهل فن پیش مخاطبان سایت مقصد جلوه میدهد و باعث شناخته شدن شما میان فعالان آن حوزه میگردد. همچنین ارتباط موثری میان شما و مخاطبین سایت مقصد میتواند ایجاد کند.
پست مهمان مانند یک جاده دوطرفه است که برای موفقیت در آن باید مواردی را در نظر بگیرید. همچنین پست مهمان باعث جذب مخاطبین پست به وبسایت شما خواهد شد.
بعضی وبسایت ها بدلیل کمبود مطالب دست اول و نگارش یکنواخت ناشران آن باعث خستگی و بی میلی مخاطبان خود میشوند ،به همین دلی استفاده از یک پست مهمان ، مانند استخدام یک نیروی تازه نفس برای شما عمل میکند و جذابیت نوینی به مطالب شما خواهد داد. دقت کنید که همه این موارد به بهبود سئو سایت شما کمک خواهد کرد
نوشتن پست مهمان را از کجا شروع کنیم؟
هدف کلی نگارش یک پست مهمان میتواند یکی از این عوامل باشد :
- معرفی سایت خود به مخاطبان جدید
- ایجاد یک جایگاه مناسب برای خود بعنوان یک کارشناس خبره در حوزه فعالیتتان
- ارتباط گیری با همتایان خود در حوزه فعالیت
- تقویت سئوی وبسایت خود با ساخت بک لینک
- و …
قبل از شروع به نگارش پست مهمان ، ابتدا هدف اصلی خود را پیدا کنید. با پاسخ به این پرسش که چرا باید این کار را بکنم بهتر میتوانید به خودتان انگیزه بدهید تا مطلب مناسبی را نگارش کنید. این کار همچنین باعث خلاقیت فکری برای شما میشود و موضوعات بهتری و جذابتری را برای شما در پی خواهد داشت.
حالا یک سوال مهم پیش میاید و آن اینکه کجا باید این پست مهمان را نوشت ؟ برای اینکار لازم است وبسایتهایی را با موضوع فعالیت خود پیدا کنید و البته توجه داشته باشید که این وبسایتها از رقبای شما نباشند بسیاری از این وبسایتها در محتوای خود توضیح دادهاند که علاقمند به دریافت پست مهمان هستند. به همین روش میتوانید برای مدیر سایت ایمیلی ارسال کنید و نظر آنهارا درباره تبادل پست مهمان جویا شوید. بسیاری از این سایتها علاقه مند به دریافت و تبادل پست مهمان هستند.
در نوشتن پست مهمان چه نکاتی را رعایت کنیم؟
نوشتن پست مهمان اصول اولیهای دارد که بهتر است قبل از اقدام به تبادل پست مهمان ، ابتدا درباره این اصول اولیه مطالعه کنید. در ادامه سعی میکنیم برخی از نکات مهمی که برای وبلاگنویسی مهمان نیاز دارید را نام ببریم:
از محتوای وبسایت میزبان، بیشتر بدانید
آگاهی از محتوای فعلی و مطالب قدیمی وبسایت مقصد بسیار مهم است. میتوانید برای درک بهتر ارتباط موضوع انتخابی خود ، با محتوای سایت میزبان، کلمات کلیدی مختلف را در آن جستجو کنید. از نوع محتوای آنها باخبر شوید. نکاتی که در ادامه آورده شده به شما کمک میکند بهتر با محتوای سایت میزبان ارتباط برقرار کنید :
- وبسایت میزبان برای چه نوع از کاربران محتوا تولید میکند؟ منظور کاربر عادی ، مطلع و متخصص است
- نوع محتوای آنها چگونه است ؟ آیا مطالب عمومی و همه پسند مینویسند یا مقالات تخصصی ودارای محوریت موضوعی است؟
- لحن و Tone of Voice مطالب سایت میزبان به چه شکل است؟ خودمانی ؟ رسمی ؟ خشک؟
این اطلاعات به شما کمک میکنند تا محتوای تولیدی شما بهتر با مخاطبان آن سایت ارتباط برقرار کند و حس غریبه و نا آشنایی نداشته باشد.
از سایر پستهای مهمان بیاموزید
بسیارپیش آمده که سایتها تبادل پست مهمان انجام میدهند اما پست منتشر شده ، نه آنقدرها کامنت میگیرد و نه آن طور که انتظار میرود در شبکههای اجتماعی منتشر میشود. بنابراین کیفیت و مهارت نویسندگان پست مهمان هم اهمیت زیادی دارد.
حتی ممکن است شما مطلب خوبی آماده کرده باشید و به عنوان پست مهمان در سایتی منتشر کنید و اتفاقا بسیار کامنت داشته باشد و خیلی هم اشتراک گذاری شود. اما در شناخته تر شدن شما تاثیر نداشته باشد و ترافیک مناسبی برای شما ایجاد نکند. درواقع شما فقط سایت میزبان را پر بیننده کردهاید و برای سایت خود نتیجه ای نگرفتید. اینجا هم عملکرد شما ضعیف تلقی میشود.
وبلاگ نویسان مهمان را بشناسید
بعضی از وبسایت های پذیرنده پست مهمان ، تنها نویسندگان خاصی را برای انتشار پست میپسندند. اما چرا؟ برای فهم دلیل این موضوع بهتر است چند وبلاگ نویس را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و ببینید روش کار آنها به چه صورتی است؟ آیا فریلنسر هستند؟ یا خود صاحب کسب و کار اند. این اطلاعات بعدا برای معرفی خود به وبسایتهای دیگر و گرفتن رای مثبت آنها برای همکاری بسیار به شما کمک خواهد کرد.
به یک چهرهی شناختهشده در سایت میزبان تبدیل شوید
برای افزایش شانس پذیرفته شدن بعنوان یک نویسنده پست مهمان ، بهتر است در هرسایتی مشغول به وبلاگ نویسی هستید ، جایگاهی شناخته شده برای خود بسازید و در اصلاح مشهور شوید.
یک راه ساده ، ساختن حساب کاربری به نام خودتان و پاسخگویی به سوالات کاربران در قسمت نظرات است. همچنین میتوانید پست مهمانی که خودتان نوشتید را در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. به این صورت زمانی که برای نوشتن یک پست مهمان ، به وبسایتی مراجعه میکنید، شمارا فردی مطلع و شناخته شده میدانند و شانس قبولی شما برای همکاری بسیار بیشتر خواهد شد.
بهترین زمان برای نوشتن یک پست مهمان
چه زمانی ، موقع مناسبی برای نوشتن یک پست مهمان است. بیایید رو راست باشیم ، همیشه! اما زمانهایی هستند که تاثیر مطلب شما را بیشتر خواهد کرد و نتیجه بهتری میگیرید.در این جا به چند مورد اشاره میکنیم :
- زمانی که یک سایت شما را در یکی از پستها یا شبکههای اجتماعی خود منشن میکند.
- زمانی که آن سایت، کسبوکار شما یا محصول شما را در یکی از پستهای خود قرار میدهد.
- زمانی که وبلاگی به شکل علنی درخواست نوشتن پست مهمان میدهد.
- زمانی که آن وبلاگ یک پست مهمان دیگر را منتشر میکند.
مطالعه سیاست کلی سایت برای پست مهمان
قبل از اینکه تصمیم نهایی برای برقراری تماس با یک وبسایت بمنظور تبادل پست مهمان بگیرید ، بهتر است شرایط نگارش پست مهمان را در سایت مقصد مطالعه کنید. شاید مطلبی به همین منظور روی سایت منتشر شده باشد که شمارا بهتر با سیاست کلی سایت و خط فکری مدیران سایت آشنا میکند. شاید آنها شرایط ویژهای داشته باشند که خوشایند شما نباشد.
به تعداد لینکهای درون مقاله دقت کنید
زمانی که یک پست مهمان مینویسید هدف اصلی معرفی خودتان و کسب وکارتان است برای همین لازم است در قسمتهای مختلف مطلب لینکهایی به سایت خودتان و صفحات مد نظرتان داشته باشید.اما دقت کنید که نباید تعداد زیادی لینک از پستهای خود به وبسایت شخصیتان ارجاع دهید. این کار هم از کیفیت مقاله هم ازاعتبار شما کم میکند. سعی کنید نهایتا از 3 لینک در پست مهمان خود استفاده کنید. البته قبل از همه از کیفیت و نوع لینکهای خروجی سایت میزبان مطلع شوید.
پست مهمان باید یک محتوای ارزشمند باشد نه صرفا یک متن تبلیغاتی؛
آموزش تنها راه نجات است. نوشتههایی که به آموزش یک مورد خاص بپردازد ، جذابیت بیشتری دارد و کامنت بیشتری میگیرد. اگر در پست مهمان فقط از خودتان و خوبیهای کسبوکارتان بگویید نه کسی شمارا به اشتراک میگذارد و نه کامنتی میگیرید. ارائه راه حلهای اموزشی در زمینهای خاص ، همیشه بهترین موضوع برای پست مهمان است. چرا که علاوه بر اشتراک زیاد این آموزش، همه سراغ نویسنده دانای این مطلب خواهند رفت. بنابراین میتواند علاوه بر شهرت خودتان ، ترافیک خوبی هم برای سایت شما داشته باشد.
هدف کلی از نگارش پست مهمان ، معرفی شما به عنوان یک کارشناس ، یک فرد مطلع و یک متخصص در زمینه کاری خودتان است. به این صورت میتوانید از مخاطبان سایت مقصد برای خودتان مخاطب بسازید. همچنین بازدید سایت مقصد را هم بالا برده باشید. این یک معامله برد-برد خواهد بود.
با این همه ، برای نگارش یک پست مهمان کارامد این موارد را هم در نظر بگیرید :
در اکثر مواقع قسمت بیوگرافی نویسنده در قسمت انتهایی مقاله ، تنها جائیست که اجازه دارید به سایت خودتان لینک بدهید. دقت کنید که این قسمت کاملا واضح باشد و برای نگارش متن این قسمت زمان کافی صرف کنید.
درصورت امکان حتما یک لینک خروجی از مطلب خود به یک پست مرتبط از مطالب قبلی سایت میزبان قرار دهید. این کار علاوه بر تقدیر از طرف مدیران سایت میزبان ، حسن نیت شمارا هم ثابت میکند و اعتبار خوبی برایتان به همراه دارد.
به هر روشی سعی کنید مخاطب را در بحث خود وارد کنید و تا کامنت بگذارد. از مخاطبان سوال کنید . نظرشان را بخواهید یا درباره کارایی راه حل ارائه شده خودتان بپرسید. هرچقدر مطلب ، کامنت بیشتری دریافت کند و تعاملی ترباشد امتیاز بیشتری در سئو دریافت خواهد کرد.
پست مهمان خود را در شبکههای اجتماعی و بلاگ خود به اشتراک بگذارید. این یک اقدام مناسب است که موجب تولید ترافیک بیشتر برای پست شما و وبلاگ میزبان میشود. این روش میتواند عملی پسندیده برای تشکر از پذیرش پست مهمان شما بشد.
ازگوگل انالیتیک برای پیگیری میزان ترافیک ایجاد شده بطبع پست میزبان خود استفاده کنید. صرف انجام این عمل باعث دریافت یک فیدبک کارامد خواهد شد که به شما ایده و خلاقیت برای تولید محتوای بهتر ، که بیشتر مورد پسند کاربران سایت میزبان باشد میدهد.
وبلاگ نویسی مهمان، یک روش عالی!
شکل گیری وبلاگ نویسی مهمان ، یک اتفاق خوب بود.زمانی که درخواست شما از یک سایت معتبر برای نوشتن پست مهمان پذیرفته میشد برای شما افتخار بزرگی بحساب میامد.همچنین این روش باعث شده بود که بسیاری از وبسایتها برای بهبود محتوای سایت خود ،آنهم بدون صرف هزینه ، از یک بلاگر پست مهمان استفاده کنند. مطلب با کیفیتی که برای تولید آن زحمتی نکشیده بودند.
این موضوع رفته رفته برای وبمستران اهمیت بیشتری پیدا کرد و از آن برای بالا بردن رتبه سئو خود و ایجاد بک لینک استفاده میکردند.به همین خاطر وبسایت های با تعداد زیادی مطالب بی کیفیت که از طرف وبلاگ نویسان جعلی ، فقط بخاطر ایجاد بکلینک برای خودشان، روبرو شدند.همین امر باعث افت شدید ارزش پست مهمان شد. امروزه مدیران سایت ، با احتیاط بیشتری اقدام به پذیرش پست مهمان میکنند و حتما آن را پس از انتشار بررسی میکنند. حتی وب سایتهای معروف برای انتشار پست مهمان ، از نویسنده مطلب درخواست ضمانت کیفیت مطلب میکنند.
در شروع استقبال ناگهانی از پست مهمان ، وبسایتهای با انبوه مطالب بی کیفیت و عمدتا کپی مواجه شدند. وبسایتهایی که این محتوای بی کیفیت را مدیریت نشده روی سایت خود منتشر میکردند ، به خاطر کیفیت پایین مطالب با افت جدی رتبه و اعتبار سایتشان مواجه شدند به همین خاطر پست مهمان ناگهان چنان طرد شد که امروز بسیاری از مدیران وب، آن را بی چون و چرا رد میکنند و پاسخ منفی به این درخواست میدهند. به عقیده این افراز تاثیر منفی پست مهمان از اثرات مثبت آن بیشتر است. اما از نظر ما اینطور نیست و هنوز هم میتوان به شکل اصولی ، استفاده خوبی از این نوع نگارش کرد.
بسیاری با این سوال در ذهنشان کلنجار میروند که ایا پذیرفتن پست مهمان به کسبوکار آنها صدمه ای نمیزند ؟اسپمرها ( یعنی کسانی که محتوای بی کیفیت و کپی شده تولید میکنند) فقط بدنبال ایجاد لینک از سایت پذیرنده پست مهمان هستند. این روند باعث محالفت و بی میلی بسیاری از مدیران سایتها در مورد پست مهمان شده است. دقت کنید که نوشتن پست مهمان و پذیرفتن آن شرایط خاصی دارد که اگر رعایت شود باعث سود دو طرف خواهد شد و مخاطبان سایت هم راضی خواهند بود.
نکات ساده و مهم نگارش پست مهمان
پست مهمان و لینکهای داخلی آن به سایت شما ، یکی از روشهای دریافت بک لینک و افزایش ترافیک مفید برای سایت شما است. هم بک لینک و هم ترافیک مفید هر دو در بهبود جایگاه شما در جستجوی گوگل خیلی تاثیر دارند.گوگل بررسی میکند که آیا مخاطبان به مطلب شما علاقه دارند یا خیر. این مورد بسادگی قابل بررسی است، مثلا مدت زمانی که کاربر در این برگه بوده چقدر است و آیا کسی در قسمت نظرات ، پیامی ثبت کرده یا خیر. به همین خاطر اشتراک مطلب شما در فضای مجازی و یا کامنت گذاری مخاطبان، بهبود زیادی در پیج رنک شما خواهد داشت و باعث میشود در مورد کلمه کلیدی خاصی ، شما بالاتر از رقبایتان قرار بگیرید.
دقت کنید که شاید این الگوریتمهای گوگل ، توانایی درک محتوای اسپم از محتوای عالی را نداشته باشد، اما رفتار کاربران در قبال یک نوشته ، همه چیز را معلوم خواهد کرد.
جمعبندی
نوشتن پست مهمان با رعایت شرایط و قوانین صحیح آن میتواند هم برای نویسنده و هم برای پذیرنده پست مهمان ، سودمند باشد. پست مهمان مخاطبان سایت پذیرنده که موضوع شما علاقهمند شدند را به سمت سایت شما هدایت میکند و باعث شناخته تر شدن شما و زمینه کسب و کارتان میشود. این یک روش عالی برای تبلیغ برند شماست.
پست مهمان هنوز هم کاربرد دارد اما استفاده از ان برای بهبود یکطرفه سایت شما ، دیگر کاربردی ندارد. تصور کنید دیجیکالا یا زومیت از شما بخواهند برایشان یک پست مهمان بنویسید. آیا شما این پیشنهاد را رد میکنید؟ قطعاً خیر! یک پست مهمان باکیفیت ارزش فراوانی برای شما دارد. شما تنها باید یاد بگیرید یک پُست باکیفیت را از یک پُست اسپم تشخیص دهید.
مدیرانی که از نویسندگان با کیفیت پست مهمان استفاده میکنند با جریمه گوگل مواجه نمیشوند. فقط باید شرایط دریافت پست مهمان را بدانند تا گرفتار سودجویان نشوند. البته پست مهمان ممکن است تاثیرات مثبت یا منفی دیگری داشته باشد که نظر شما مخفی مانده است.
هدف از نوشتن پست مهمان نباید تنها افزایش ترافیک و ایجاد بک لینک باشد. بهترین پست مهمانی ، پستی است که راه حل مناسبی برای یک مشکل متداول ارائه دهد. به این صورت هم پیش چشم مخاطبین جدیدتان شما یک خبره و یک فرد توانمند جلوه میکنید و هم به شما اعتماد میکنند. از این طریق میتوانید علاوه بر دریافت همه امتیازات قبلی پست مهمان ، برند شخصی و سازمانی خود را قدرتمند تر کنید و شناخته شده تر شوید.