10فاکتور مهم در فروش اینترنتی موفق
1401-04-06معرفی 10 نرم افزار برتر رابط کاربری (UI)
1401-04-20معرفی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
چگونگی تجزیه و تحلیل سایت با گوگل آنالیتیکس و ضرورت آن ، چگونگی بهبود سایت با گوگل آنالیتیکس ، مهمترین پارمتر های گوگل آنالیتیکس و …. همگی مطالبی هستند که در این مقاله برای شما توضیح داده می شود تا به راحتی سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید ، پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس ابزاری رایگان است که گوگل در اختیار مدیران وب سایت قرار می دهد. گوگل آنالیتیکس با نام گوگل آنالیز هم معروف می باشد. این ابزار امکان تجزیه و تحلیل و آنالیز وب سایت ها و کسب و کار های آنلاین را فراهم می سازد. اطلاعات گوگل آنالیتیکس نقش به سزای در بهینه سازی و پیشرفت یک وب سایت ایفا می کند. اطلاعاتی که گوگل آنالیز در اختیار مدیران سایت قرارا می دهد شامل : ترافیک ورودی ، رفتار کاربران در سایت ، نرخ تبدیل و کلی اطلاعات و گزارشات سودمند می باشد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد گوگل آنالیتیکس سازگاری با دیگر سرویس های گوگل مانند : گوگل ادوردز یا بلاگر است.
نکاتی که باید بدانید
چند نکته را قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس باید در نظر داشته باشید. توجه به این نکات باعث می شود که بازدهی بهتری در استفاده از گوگل آنالیتیکس داشته باشید. اگر شما یک فرد حرفه ای در این حوضه نیستید و مبتدی هستید لازم است به این نکات توجه داشته باشید.
فعال نبودن گوگل آنالیتیکس در ایران
متاسفانه به دلیل تحریم امکان استفاده از این ابزاری برای ایرانی ها در دسترس نمی باشد. اما راه دسترسی به گوگل آنالیتیکس در ایران چیست ؟ می توان گفت تنها را استفاده از این ابزار برای کاربران ایرانی استفاده از نرم افزارهای مختلف تغییر آی پی یا فیلر شکن می باشد.
ترجمه انگلیلسی بلد باشید
همه بخش های گوگل آنالیتیکس انگلیسی می باشید و برای ترجمه بخش های آن باید با اصلاحات و واژهای مختلف آشنا باشید. البته باید گفت برای رفع این مشکل فیلم های آموزشی را می توانید مشاهده کنید و دسترسی به بخش های مختلف را برای شما راحت سازد.
شناخت مهمترین ابزار گوگل آنالیتیکس
مهمترین ابزار گوگل آنالیتیکس دنبال کردن رفتار بازدیدکنندگان سایت است. برای رقابت در بازار داغ کسب و کار های آنلاین بهتر است روی رفتار بازدیدکنندگان و عکس العمل آنها نسبت به محتوای وبسایت خود زوم کنید.
کسانی که نیاز به یادگیری گوگل آنالیز دارند
- وبمستر ها
- مدیران سایت ها
- دیجیتال مارکتر ها
- متخصصان تولید محتوا
- متخصصان انجام سئو سایت
- اکانت منیجرهایی که مدیریت تبلیغات وب را به عهده دارند و …
در ادامه
چگونگی تجزیه و تحلیل سایت با گوگل آنالیتیکس و ضرورت آن ؟
چگونگی تعیین هدف در گوگل آنالیتیکس ؟
مهمترین اصلاحات گوگل آنالیتیکس کدام اند ؟
برترین شاخصه های گوگل آنالیتیکس ؟
شماره تماس : ۰۹۱۳۵۷۵۷۰۳۰ |
شماره دفتر:۰۳۱۹۵۰۱۰۲۵۸ |
شماره پشتیبانی :۰۳۱۳۲۲۳۱۵۷۳ |
آدرس: اصفهان،خيابان چهارباغ خواجو، انتهای خیابان عافیت، بن بست شاد(۸)،پلاک ۳۰ |
امکانات دسترسی گوگل آنالیتیکس
عمده اصلی فعالیت گوگل آنالیتیکس ، جریان های ترافیکی که در سمت سایت شما را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. اطلاعات به دست آمده از آنالیز گوگل آنالیتیکس در گروه بندی های مختلفی ارائه می شوند. تمام اطلاعات راه های دسترسی کاربران به وب سایت شما ، چه مدت زمانی را در سایت شما سپری کرده ، کدام صفحات سایت شما را بازدید کرده ، کدام بخش مورد علاقه کاربر بوده است ، برای دست یابی به سایت شما چه کلید واژه ای سرچ کرده ، نوع دستگاه و مرورگرهایی که برای بازدید از سایت شما استفاده کردهاند و … از طریق گوگل آنالیز در اختیار شما قرار می گیرد. در این مقاله به تجزیه و تحلیل سایت با گوگل آنالیتیکس و ضرورت آن و دیگر ویژگی های آن می پردازیم.
آشنایی با اصطلاحات مهم گوگل آنالیتیکس
در این قسمت شما را برخی از اصطلاحات گوگل آنالیتیکس آشنا می کنیم تا به شما کمک کند راحت تر از این ابزار استفاده کنید.
Dimensions (ابعاد) : نوع مرورگر ، صفحه خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب سایت نمونه های از ابعاد یا (دایمنشن) می باشد.
Metrics (متریکها) : متریک ها همان اطلاعات درونی ابعاد هستند که به صورت مجموع یا نرخ اندازهگیری شوند.
Sessions (دورهها) : مدت زمان فعالی که کاربر با سایت شما در ارتباط است دوره نام دارد. تمام اطلاعات (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و …) در طی یک دوره حساب میشوند.
Users (کاربران) : اشخاصی که برای یک دوره در وب سایت شما حاضر بوده اند ، کاربران شما به شمار می روند.
Visitors (بازدیدکنندگان) : کسانی به وب سایت شما مراجعه کرده اند بازدیدکنندگان هستند که به دو دسته : بازدیدکنندگان جدید (کسانی که اولین حضور را دارند) و بازدید کنندگان تکراری (کسانی که قبلا نیز حضور داشته داند) تقسیم میشوند.
Pageviews (بازدید صفحات) : تعدا کل دفعات بازدید یک صفحه حتی بازدید های تکراری توسط یک کاربر در این قسمت محاسبه می شود.
Pages/Sessions (صفحات/دورهها) : میانگین تعداد صفحاتی که در طی یک دوره توسط کاربر دیده شده بررسی می شود.
Avg. Session Duration (میانگین زمانِ دوره) : میانگین زمانی است که دورههای استفاده کاربران به طول انجامیده است.
Bounce Rate (نرخ پرش) : بازدید از تنها یک صفحه از سایت شما بدون هیچ تعاملی و بستن صفحه توسط کاربر. نرخ پرش کمتر نشان می دهد که سایت شما در حفظ کاربر بهترین عملکرد را داشته است.
New Sessions (دورههای جدید) : تعداد بازدید های که توسط کابران جدید برای اولین بار ثبت شده اند را براورد می کند.
Goals (اهداف) : شما میتوانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی برای خود تعیین کنید. اینکار به شما اجازه میدهد که میزان موفقیت سایت خود را اندازهگیری کنید و ببینید که چند درصد از کاربران یک فرآیند مشخص که برای شما مهم است را در وبسایت طی میکنند.
Conversions (تبدیلها) : زمانی که کاربر اهداف تعیین شما را اجرا می کند و تبدیل به یک کاربر ثابت می شود در اصلاح می گویند تبدیل انجام شده است.
Campaigns (کمپینها) : اجازه می دهد معیار های شخصی خود برای به دست آرودن اطلاعات بیشتر کاربران در صفحه دلخواه خود اضافه کنید.
Acquisition (جذب) : جذب به معنی روشی است که منجر به دست آوردن کاربران می شود.
Behavior (رفتار) : این اجازه را به شما می دهد که مطابق با نیاز کاربران محتوای خود را ارتقا دهید.
مهمترین شاخصه های گوگل آنالیتیکس
- مدت زمان سپری شده در صفحه توسط کاربر : با توجه به میزان زمانی که کاربر در سایت شما سپری کرده است ، می توان پی برد که جذابیت اطلاعات سایت شما برای کاربران چقدر بوده است.
- ارجاع کاربران : اینکه شما متوجه شوید که بازدید کاربران از سایت شما از چه طریقی بوده است ( سئوی ارگانیک، تبلیغ در گوگل، بنرهای تبلغاتی سایتهای دیگر، شبکههای اجتماعی و…) به شما کمک زیادی می کند.
- علاقه مندی ها : شناخت مشتریان هدف ، علایق و سلیقه های آنها یکی دیگر از پارامتر های مهم به شمار می رود. برای بازاریابی و ادامه روند تبلیغاتی خود این شاخص بسیار کاربردی بوده و تحلیل خوبی از تمایلات و علاقههای کاربران نشان میدهد که میتوان در ادامه روند تولید محصول و یا ارائه خدمات از آنها استفاده کرد.
چگونگی تعیین هدف در گوگل آنالیتیکس
این ابزار دارای اهدافی به صورت پیش فرض می باشد. اما گوگل آنالیتیکس این اجازه را به شما می دهد تا برای خود اهدافی تعیین کنید. همچنین امکان ویرایش و تنظیم دلخواه اهداف پیش فرض نیز فراهم است. تعیین هدف در گوگل آنالیتیکس از برترین مزایا و نقاط قدرت این ابزار به شمار می رود. این اهداف می تواند شامل : مدت زمان بازدید یک صفحه تعداد صفحههای بازدید شده ، تعداد بازدید کاربران و یا تعداد کاربرانی که بر روی یک المان خاص در صفحهای که مورد نظر شماست کلیک کردهاندباشد.
شماره تماس : ۰۹۱۳۵۷۵۷۰۳۰ |
شماره دفتر:۰۳۱۹۵۰۱۰۲۵۸ |
شماره پشتیبانی :۰۳۱۳۲۲۳۱۵۷۳ |
آدرس: اصفهان،خيابان چهارباغ خواجو، انتهای خیابان عافیت، بن بست شاد(۸)،پلاک ۳۰ |
ضرورت استفاده از گوگل آنالیتیکس
برای بازاریابان و مدیران کسب و کار استفاده از گوگل آنالیتیکس امری بسیار مهم و ضروری می باشد. 3 دلیل اصلی که ضرورت گوگل آنالیز را نشان می دهد را باهم بررسی می کنیم.
تصمیم گیری درست
استفاده از داده های که گوگل آنالیتیکس در دسترس شما می گذارد ، باعث بهبود عملکرد وب سایت شما می شود. همچنین کمک می کند که تصمیم گیری درستی با توجه داده ها اعداد به دست امده بگیرید. این تصمیمات بر اساس گزارشات به دست آمده از این ابزار گرفته می شود.
گزارش دهی ساده
با توجه به امکاناتی که گوگل آنالیتیکس ارائه می دهد ، کار تجزیه و تحلیل سایت ها برای مدیران کسب و کار و دیجیتال مارکترها ساده تر کرده است. استفاده از این ابزار کمک می کند تا ارزیابی دقیقی از اقدامات و تلاشهای خود داشته باشید.
اطلاع از پشت پرده داده ها
آنالیز داده های به دست آمده این امکان را برای شما فراهم می کند تا با داستانی که در پشت پرده دادها قرار دارد آشنا شوید. با توجه به این موضوع خیلی راحت تر می توانید به بهبود عملکرد کسب و کار خود بپردازید.
بررسی مزایا و معایب گوگل آنالیتیکس
- ابزاری رایگان است
- نصب و راه اندازی ساده و راحت
- قابل استفاده در وب سایت و اپلیکیشن های موبایل
- امکان دریافت گزارشات و طبقه بندی آنها
- رابط کاربری مناسب
- امکان نمایش دادن داده ها در قالب چارت ها
- بررسی جستجوهای داخل وب سایت خود
- از امکانات ابتدایی و پیشرفته برخوردار است
- امکان دریافت اطلاعات ارزشمند در مورد رفتار کاربران
- سادگی در اتصال و انتقال دادهها
معایب
- بدلیل تنظیمات و متریک های گسترده ، استخراج گزارشات برای کابران مبتدی پیچیده است
- مشکلات مربوط به حریم خصوصی کابران
- استخراج گزارشات مربوط به رفتار کاربران بصورت Real-time در بازههای زمانی متفاوت امکان پذیر نیست
- محدودیت نسخه معمولی به ۱۰ میلیون بازدید صفحه در ماه
بهبود رتبه سایت با کمک ابزار گوگل آنالیتیکس
با آشنایی به مباحث سئو سایت ، شما به طور مداوم می توانید به بهبود عملکرد سایت خود کمک کنید. با استفاده از گوگل آنالیتیکیس این امکان برای شما فراهم است که یک جایگاه بهتر به دست بیاورید و رتبه سایت خود را ارتقا دهید. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا به هدافی که در نظر دارید دست پیدا کنید. این ابزار به مدیران سایت کمک می کند تا متوجه شوند کدام صفحات جذابیت بیشتری برای کاربران داشته است. امیداروم که مقاله تجزیه و تحلیل سایت با گوگل آنالیتیکس و ضرورت آن مطالب مفیدی در اختیار شما قرار داده باشد.