الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل
1397-04-10سئو چیست؟
1397-05-13الگوریتم کبوتر چیست؟
ایتدا اینکار ساده را انجام دهید قبل از ادامه دادن این مقاله ، لحظهای مرورگرتان را باز کنید و جمله ی “رستوران های نزدیک به من” را در گوگل سرچ بکنید؛ دیدید؟؟ گوگل خود نزدیکترین رستوران هارا را شناسایی کرده و به همراه مختصات به شما نشان میدهد. این الگوریتم کبوتر گوگل است.
گوگل تصمیم گرفته است که بعد از حیوانات پاندا، مرغ مگس خوار و پنگوئن ، این بار کبوتر را به حیات وحشش اضافه کند. به این خاطر است که ما راجع به این موضوع صحبت میکنیم و رابطهی آن با موضوع سئوی لوکال را بررسی خواهیم کرد.
الگوریتم کبوتر
همه میدانیم که گوگل یک موتور جست و جو است که سازوکار آن با محتواست اما چیزی که جالب است، آن است که امروزه فقط متن و تصویر و صدا برای گوگل، محتوا نیستند بلکه موقعیت جغرافیایی(لوکیشن) هم محتوا به حساب میآید. گوگل هم به دلیل اینکه بتواند از این محتوا به درستی استفاده کرده و کار را برای کاربرانش آسانتر بکند، الگوریتم جدیدی ایجاد کرده و نام آن را کبوتر گذاشته است. این الگوریتم در سال 2014 توسط گوگل رونمایی شد.
نحوه کار الگوریتم کبوتر:
تابحال از گوگل استفاده کردید پس، حتما متوجه شدهاید که وبسایتهای گوناگون در گوگل رتبهبندی دارند. مثلا فرض کنید عبارت ” تولید محتوا چیست ” را جست و جو میکنیم.
در این عکس میبینید که سایت سئوکار رتبه یک و سایت نو رتبه دو را دارد و این رتبهبندی همینطور ادامه پیدا میکند. حالا مسئله اینجاست که گوگل برای اینکه برای هر سایتی، رتبهای تعیین کند، کلی پارامتر دارد .اما تا به حال مسافت و فاصله یکی از معیار های رتبه بندی موتور جست و جوی گوگل نبوده است ولی حالا یعنی چه؟
درخواستی که اول مقاله از شما کردم، یادتان است؟ شما زمانی که عبارت ” رستوران های نزدیک من” را جست و جو کردید، گوگل سری پیشنهادهایی برای شما نمایش داد. اکنون فرض کنید که همین جمله را در شهر دیگری جست و جو کنید. آیا باز هم گوگل همین پیشنهاد ها را برای شما به نمایش خواهد گذاشت؟قطعا نه! حالا کمی تخصصیتر بخواهیم بگوییم، الگوریتم کبوتر، الگوریتم سرچ شما را با الگوریتم سایتهای مرتبط تطابق میدهد و هر کدام که از لحاظ جغرافیایی و مکانی به شما نزدیکتر باشند را به ترتیب برای شما نشان میدهد.
الگوریتم کبوتر گوگل چه فرقی برای ما دارد؟
بعد از آنکه گوگل الگوریتم کبوتر را وارد موتور جست و جوی خودش کرد، تغییراتی در صفحه نتایج جست و جو یا به اختصار SERP ایجاد شد که در رتبه بندی خیلی از سایت ها تاثیر گذاشت. برای مثال فرض کنید که یک رستوران در منطقه جلفا وجود دارد. اگر قبل از اینکه الگوریتم کبوتر وجود داشته باشد ، شما عبارت “رستوران های خوب اصفهان” را جست و جو میکردید، امکان داشت که اسم این رستوران را هم در فهرست گوگل ببینید.
اما بعد از اینکه این الگوریتم اعمال شد، اسم این رستوران از این فهرست پاک شد. این قضیه تا حدی به ضرر آن رستوران است، نه؟ اما همیشه هم اینطور نیست. به چه دلیل؟ چون از طرف دیگر اگر شما عبارت “رستوران های خوب در اصفهان” را جست و جو کنید، احتمال زیاد اسم این رستوران را خواهید دید.
این مثال به ما نشان میدهد که الگوریتم کبوتر با وجود اینکه ممکن است بعضی موارد را در نتایج جست و جو به ما نشان ندهد، اما همین مورد را در یک جلمه سرچ یا همان query دیگری برای شما میآورد. در کل، الگوریتم کبوتر تلاش میکند نتایج جست و جو را بیشتر جزئی و شخصی سازی بکند و پارامترش هم برای این قضیه ، موقعیت مکانی شما و نیز فاصله فیزیکی شما با جست و جوی مورد نظرتان است.
مطالبی که در مورد تغییرات ایجاد شده به وسیله الگوریتم کبوتر گفتیم ، یک چیز خیلی کلی و عمومی بود. ولی حالا میخواهیم عمیقتر و تخصصیتر وارد این بحث بشویم. متخصصهایی که در فعالیت سئو مشارکت دارند، مقداری در مورد الگوریتم کبوتر دو دل بودند. یعنی در حقیقت نمیدانستند که اصلا این الگوریتم خوب است یا بد؟ بیشتر به سود کیست؟ کاربر یا وبسایت؟ یا زیانش برای کی بیشتر است؟ حالا برای این که بتوانند به این سوالات پاسخی بدهند و دقیقا بدانند که الگوریتم کبوتر چه تغییراتی ایجاد کرده است، یک وبینار تخصصی راه انداختند و دیگر خودتان بقیهاش را میدانید…
در این بخش از مقاله، سوالات پرسیده شده از این افراد به همراه آنالیزشان را برای شما آوردهایم:
خلاصه یافتههای کلیدی این قسمت را میتوان اینگونه بیان کرد که:
- 69 درصد افراد فکر میکنند که الگوریتم کبوتر برای یوزرها تغییر مثبت ایجاد کرده است.
- 53 درصد افراد فکر میکنند که این الگوریتم برای کسب و کارها، تغییر منفی ایجاد کرده است.
برای نتیجه گیری این بخش، متخصصان به این نتیجه رسیدند که الگوریتم کبوتر برای کاربران مفیدتر از کسب و کارها بوده است. چرا؟ بخاطر اینکه الگوریتم کبوتر برای نشان دادن نتایج مرتبط، شما را در وسط یک دایره قرار میدهد و شعاعی برای این دایره تعیین میکند. اما صورت مسئله این است که این دایره، خیلی هم بزرگ نیست و بسیاری از کسب و کارهای نزدیک مارا را شامل نمیشود (و این بدان معناست این کسب و کار ها تغییر منفی را تجربه میکنند) با اینکه شما به نتایج مرتبطتر و نزدیکتری میرسید (و این یعنی تغییر مثبت!).
2. بعد از اعمال الگوریتم کبوتر، ترافیک وب شما بیشتر شده است یا کمتر؟
خلاصه یافتههای کلیدی این بخش:
- 37 درصد افراد ترافیک وبسایتشان کمتر شده است و از طرفی دیگر، 28 درصد افراد، ترافیک سایت شما بیشتر شده است.
- 87 درصد افراد فقط شاهد تفاوتهای جزئی (مثبت و منفی) شدهاند.
همانطور که از نمودار و از خلاصه یافته ها هم میبینید، بیشتر افرادی که در این مطالعه بررسی شدند، فقط تغییرات جزئی دیده اند. ولی بخشی از این کسب و کار ها هم هستند که از کاهش ترافیک وبسایتشان شاکی بودند! خوب اینجا یک مسئله پیش میآید و آن هم این است که آیا این کاهش در ترافیک میتواند باعث افزایش کیفیت باشد؟ اگر برای شما هم یافتن جواب این سوال جالب است، پیشنهاد میکنم حتما بخش بعدی را مطالعه کنید.
3. آیا نرخ تبدیلِ ورودی شما بهتر شده است؟
خلاصه یافته های کلیدی این بخش:
- 24 درصد افراد ترافیک وبسایت شان بدتر شده در حالیکه ترافیک 19 درصد افراد بهتر شده است.
- 58 درصد افراد در دوره قبل و بعد از اعمال الگوریتم کبوتر، هیچ تغییری ندیدهاند.
بی شک، الگوریتم کبوتر روی میزان با ربط بودن نتایج جست و جو تاثیر گذاشته است و این کار خودش باعث تغییر کردن تعداد ورودی وبسایت های گوناگون میشود. میپرسید چطور؟ 2 دلیل اصلی میتواند پشت این قضیه وجود داشته باشد:
- کاهش محدوده جغرافیایی نتایج سرچ (که در بخش قبلی در مورد آن صحبت کردیم)
- تغییر اندازه گروه (پک) نتایج از 7 به 3 (این مورد با تمام جزئیات در بخش بعد بررسی میشود).
نظر سئوکاران این است که با وجود اینکه الگوریتم کبوتر ممکن است ترافیک یک وبسایت را تا مقداری پایین بیاورد، اما از طرف دیگر، بخاطر اینکه نتایج برای کاربران بیشتر شخصی سازی شدهاند و به اصطلاح مرتبط تر هستند، دلیل افزایش نرخ تبدیل کاربران هم میشود. بگذارید این مسئله را با یک نمونه برای شما روشنتر بکنم: فرض کنید که در دوران قبل از الگوریتم کبوتر، 30 کاربر وارد وبسایت شما میشدند و از این تعداد، فقط 8 نفر از شما میخریدند (تبدیل کاربر به مشتری یا CRO) یا آدرس ایمیلشان را به شما میدادند (تبدیل کاربر به سرنخ).
اما الان که الگوریتم کبوتر بر روی موتور جست و جوگر گوگل اعمال شده است، شما از لیست نتایج بعضی جست و جو ها حذف شدهاید اما در عوض محتوای وبسایتتان به محتوای جست و جوی کاربر مرتبط تر است. به چه معناست؟ یعنی اینکه به جای 30 نفر، ممکن است 14 نفر وارد سایت شما شوند ولی از این تعداد، 11 نفر از شما خرید کرده و یا اطلاعاتشان را به شما میدهند. پس با اینکه ترافیک وبسایت شما پایین آمده است، اما نرخ تبدیلتان هم بیشتر شده است.
چه وبسایتهایی از الگوریتم کبوتر بیشترین سود را بردند؟
هر الگوریتم تازهای که وارد دنیای جست و جو میشود، متاسفانه همیشه خبر خوب به همراه ندارد! به این دلیل که اینکه همیشه کسب و کارها و وبسایتهایی هستند که به یک نحوی زیان میبینند. مثلا زمانی که این الگوریتم برای اولین بار در کشور آمریکا و بعدها در انگلستان و استرالیا اعمال شد، عبارات مربوط به شغل یابی تا حد 68 درصد کاهش پیدا کردند و علاوه بر آن، کسب و کارهای املاک آنلاین هم شاهد کاهش 63 درصدی شدند. این امر باعث شاکی شدن خیلی از کسب و کارها شده بود.
اما همواره باید جنبه مثبت قضیه را هم دید! صحیح است که بعضی کسب و کارها از این قضیه زیان دیدند ، اما همین الگوریتم سبب ایجاد و رشد انواع جدیدی از کسب و کارها هم شد. منظورم از این کلمات دقیقا “دایرکتوری” یا همان directory است که با نام وبسایت مرجع هم شناخته میشود.
دایرکتوری (Directory) چیست؟
یکی از انواع وبسایتهایی که بعد از معرفی کرد الگوریتم کبوتر بسیار پراستفاده شدند و توانستند کاربران بیشماری را به دست بیاورند، وبسایتهای اصلی و مرجع بودند. مطمئنا شما هم تا به حال دایرکتوری دیدهاید و یا شاید از آن بهره برده اید. این را با یک مثال واقعی توضیح میدهیم:
به عبارت جست و جو شده شده و نتایج به نمایش در آمده دقت کنید! عبارت “رستوران های سمت جلفا” سرچ شده اما اولین سایت آن متعلق به یک رستوران نیست، بلکه وبسایتی به نمایش در آمد که رستوران های سمت جلفا در آن فهرست شدند! برای نمونه:
اکنون میبینید سایتی که من باز کردم، خودش رستوران نیست اما فهرستی از رستوران هارارا به من میدهد. اینگونه وبسایتها با نام دایرکتوری یا همان Directory شناخته میشوند. معرفی الگوریتم کبوتر در جذب کاربر و افزایش ترافیک دایرکتوری ها بیهمتا بوده است. چرا؟ اگر به عبارت جست و جوی من دقت کنید، خودتان متوجه میشوید! زیرا که من در این عبارت، از اسم یک منطقه (جلفا) استفاده کردم. حالا این کار چه فایدهای دارد؟
اگر با بحث سئو و بهینهسازی آشنایی داشته باشید، زمانی که شما در عبارت جست و جوی خودتان اسم یک منطقه یا مختصاتی را مستقیما وارد میکنید، در حقیقت وارد عرصه سئوی لوکال میشوید. از اسمش هم تا حدی میتوان حدس زد که چرا به آن “محلی” یا Local میگویند. در این دسته از جست و جو، محتوای عبارت شما با مختصات مورد نظر شما ارتباط پیدا میکند که بخشی از این کار را کبوتر انجام میدهد!
آیا الگوریتم کبوتر روی چهره گوگل هم تاثیر گذاشته است؟
تا این قسمت از مقاله، در مورد تغییرات تخصصی و پیچیده ایجاده شده توسط الگوریتم کبوتر حرف زدیم، ولی دیگر کافیست! این بار هم نگاهی به ظاهر قضیه می اندازیم و مشاهده خواهیم کرد که آیا الگوریتم کبوتر در ظاهر گوگل تغییری ایجاد کرده است؟ جواب بله است! البته این تغییر، زیبایی خاصی به گوگل نداده اما به هر حال، تغییر، تغییر است! موردی که میخواهم به آن اشاره کنم، قبلا هم در مقاله اسمش آورده شده است: تغییر اندازه پک.
برای اینکه این تغییر را بصورت ملموس و تمام به شما نشان بدهم، از تصویر زیر استفاده میکنم:
در این عکس، یوزر عبارت “لوله کشی” را جست و جو کرده است. اگر توجه کنید، در هر دو عکس ، یک سری نتیجه برای او نمایش داده میشود، ولی تفاوت این نتایج در چیست؟ در تصویر سمت راست، 7 نتیجه برای او نشان داده شده است. گوگل نام ایننوع نمایش را “پک هفتتایی” گذاشته است که مربوط به دوران ماقبل اعمال الگوریتم کبوتر است. اما در تصویر سمت راست، فقط سه نتیجه نشان داده شده است که به آن “پک جدید سهتایی” میگوییم.
جمعبندی کنیم؛
این هم از الگوریتم کبوتر الگوریتمی که سر و صدای زیادی به راه انداخته بود. دلیل کاهش در آمد بسیاری از صنف ها وبرعکس، باعث افزایش درآمد خیلی از فروشگاه های دیگر شده بود. اکنون شما میتوانید بسیاری از مشتری های محلی خود را پیدا کنید و از آنها استفاده کنید.