تبلیغات گوگل ادز چیست؟
سپتامبر 24, 2019
استراتژی STP
استراتژی STP
اکتبر 15, 2019

انواع لینک ها

لینک

لینک

انواع لینک ها: Sponsored, Nofollow, Follow و UGC

 

گوگل اخیرا دو نوع ویژگی لینک (Attribute) جدید معرفی کرد. این خبر جدید به تنهایی برای کارشناسان سئو کافی بود تا بحث‌ها و سوال و جواب‌های بی‌انتها را شروع کنند.

با این که گوگل می‌گوید اتفاق مهمی نیافتاده است اما این خبر برای عده‌ای خوب و برای خیلی‌ها هم بد است.

دو گزینه لینک  های فالو و نوفالو تبدیل شدند به ۴ گزینه.

صفت‌ لینک های جدید یعنی لینک اسپانسر شده (sponsored) و لینک محتوای تولیدی کاربران (UGC) هستند.

 

لینک

لینک

در این جا ما برای شما توضیح می‌دهیم که چه اتفاقی در گوگل افتاده است، چه کارهایی باید انجام دهیم و جواب سوالات احتمالی شما را هم می‌دهیم؛ اما قبل از هر چیزی سریع‌تر برویم سر اصل مطلب و ببینیم که ۴ نوع لینکی که باید بشناسیم چه هستند.

هم اکنون ما با ۴ نوع لینک سر و کار داریم!
در ابتدا تعریفی کوتاهی می کنیم و سپس برای اشنایی بیشتر توضیحات بیشتری می دهیم.

لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال می‌کند و  اینگونه وارد صفحه مقصد می‌شود.

لینک نوفالو (Nofollow): لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال نمی‌کند.

لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC): لینک‌هایی که توسط کاربران در بخش هایی همچون نظرات سایت یا فروم‌ها ایجاد می‌شوند.

لینک اسپانسری (Sponsored): لینک‌هایی هستند که در ازای قرار دادن آن‌ها در سایت پولی دریافت می‌شود.

 

لینک

لینک

لینک فالو و نوفالو چیست؟

در ابتدا وقتی از یک صفحه به صفحه دیگری در وب لینک داده می‌شد از ساختار کد زیر استفاده می‌کردند.

<a href=”http://www.example.com”>Example</a>

در این روش لینک دادن از هیچ گونه صفتی استفاده نشده است. یعنی کاربر را با یک لینک معمولی به صفحه دیگری هدایت می‌کند. به این گونه لینک‌ها، لینک فالو هم می‌گوییم.

چند سال پیش گوگل یک صفت لینک معرفی کرد و نام آن را نوفالو (nofollow) گذاشت.

دلیل معرفی لینک نوفالو هم لینک‌های اسپم در بخش نظرات سایت‌ها بود.

اگر به یاد داشته باشید همان دوره وبلاگ‌نویس‌ها و صاحبان سایت‌ها در بخش نظرات سایت‌ها جملاتی مثل این می‌نوشتند:

“وبلاگ  بسیار خوبی داری به وبلاگ منم سر بزن”
لینک وبلاگ یا سایت مورد نظر خود را هم در همین نظرات می‌گذاشتند.

هم اکنون هم برخی از کاربران به صورت دستی یا برخی به کمک ربات‌ها همین کار را می‌کنند. دلیل این کار ساده است؛

لینک بیشتر = رتبه بالاتر در نتایج گوگل = ترافیک بیشتر

گوگل که متوجه اینگونه سوءاستفاده ها و مشکلات شده بود، در نتیجه در سال ۲۰۰۵ صفت نوفالو را معرفی کرد.

ساختار لینک‌های نوفالو این شکلی شد:

<a href=”http://www.sitek.ir/” rel=”nofollow”>sitek</a>

لینک نوفالو به زبان ساده یعنی اینکه پیامی به ربات‌های خزنده گوگل دهید که این لینک را جدی نگیر.

منظور از جدی نگیر می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد:

این لینک‌ها را دنبال نکن چون اهمیتی برای ما ندارند
این لینک را کاربران گذاشته‌اند ربطی به ما ندارد
این لینک را به سفارش و درخواست مشتری در سایتم گذاشته‌ام
هدف این لینک می‌تواند یک سایت اسپم باشد
نمی‌خواهم صفحه‌ای که لینک دادم افزایش رتبه داشته باشد

در نتیجه این که لینک‌هایی که در سئو تاثیر زیادی داشتند شدند فالو و آنهایی که تاثیر خیلی کمی داشتند شدند نوفالو.

برهمین اساس می‌گوییم خیلی کم چون بی‌تاثیر هم نیستند و تجربه نشان داده است که اینگونه لینک‌ها هم تا حدودی باعث افزایش رتبه می‌شوند.

حتی در صورتی که گوگل به لینک اعتبار ندهد تصور کنید لینک نوفالو در جایی باشد که کاربران روزانه روی آن کلیک کنند و در سایت هدف مطالب را بخوانند یا خرید کنند.

این یعنی افزایش ترافیک، افزایش زمان ماندگاری و در نتیجه سئو بهتر.

برای نمونه لینک‌های سایت ویکی‌پدیا با اینکه از نوع نوفالو هستند اما تاثیر آنها می‌تواند از یک لینک فالوی ضعیف هم بیشتر باشد.

 

 

لینک

لینک

لینک های sponsored و ugc چیست؟

همین دو سه روز پیش، یعنی سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۹۸ گوگل در وبلاگ خود اعلام کرد که ما یک زمانی تصمیم گرفتیم برای تکامل و بهتر شدن وب، لینک نوفالو را معرفی کنیم و حالا نوبت معرفی دو صفت جدید برای بهتر کردن لینک‌ها رسیده است. هر کدام از این لینک‌ها که معرفی می‌کنیم برای هدف خاصی تعریف شده‌اند.

 

لینک اسپانسر شده (sponsored)

صفت اسپانسر شده همانطوری که از نامش پیداست برای شناساندن لینک‌هایی استفاده می‌شود که با  هدف حمایت مالی ، تبلیغ یا هر نوع قرارداد حمایتی دیگر در صفحات سایت قرار می‌گیرد.

 

لینک محتوای تولیدی کاربران (ugc)

UGC یا User Generated Content به هر گونه محتوایی که کاربران (نه مدیران یا نویسندگان سایت‌ها) منتشر می‌کنند اشاره می‌کند.

این محتوا ها می‌توانند پست‌های انجمن، نظرها، مقالات منتشر شده در سرویس‌های وبلاگ‌نویسی و … باشد.

برای لینک‌های نوفالو چه اتفاقی می‌افتد؟

هرجایی که نمی‌خواهید لینک شما به نوعی تایید کننده باشد یا تاثیری در رتبه‌بندی گوگل داشته باشد از نوفالو استفاده کنید که همچنان از این صفت استفاده می شود.

بر اساس گفته های گوگل، قبل از این وقتی ربات‌های گوگل به لینک‌های نوفالو می‌رسیدند وارد آن نمی‌شدند و در نتیجه تاثیر زیادی هم در رتبه‌بندی یا ایندکس شدن نداشتند.

در بیانیه جدید گوگل آمده است که از ۱ مارس ۲۰۲۰ شاید لینک‌های نوفالو هم برای خزیدن در سایت استفاده شوند.

این که چه تفاوتی بین این سه صفت از نظر تاثیر در افزایش رتبه صفحه هدف وجود دارد هنوز حتمی نیست.

مهم ترین هدف گوگل درک بهتر سایت و لینک‌ها برای جستجوی بهتر است.

در اصل این دو صفت جدید باعث می‌شوند که سایت یا صفحه‌ای که لینک در آن قرار دارد خود را از تایید کردن رها کند.

سایت هایی که هزاران لینک به سایت‌های نامرتبط از نظر محتوا می‌دهد و ترافیک لینک کمی دارند به نوعی رفتاری شبه‌اسپمی به گوگل نشان می‌دهند اما همین سایت ها شاید هرگز صفحه‌هایی که لینک گرفته‌اند را تایید نکنند و نمی‌خواهند به آنها اعتبار دهند.

حال این لینک‌ها می‌توانند توسط کاربرها ایجاد شوند یا لینک‌هایی باشند که به سفارش مشتریان قرار می‌گیرند.

لینک

لینک

نکات مهم و سوال متدوال درباره صفت‌های جدید

همانطور که گفته شد انتظار سوالات و بحث‌های زیادی در این باره وجود داشت و همین اتفاق هم افتاد.

در این قسمت به تعدادی از سوالات متداول پاسخ می‌دهیم.

۱. آیا از صفت‌های جدید می‌توانیم به صورت ترکیبی هم استفاده کنیم؟

بله؛ یعنی یک لینک می‌تواند به طور همزمان نوفالو، اسپانسری و محتوای تولیدی کاربر باشد.

مثل لینک زیر:

rel=nofollow sponsored ugc

اما توجه داشته باشید که گوگل دیگر با عبارت Nofollow که در ابتدای لینک‌های اسپانسری یا تولیدشده توسط کاربر می‌آیند کاری ندارد؛ زیرا خود این لینک‌ها گویای همه‌چیز هستند و نافالو بودنشان اهمیتی ندارد.

اما برای دیگر موتورهای جستجو که هنوز درکی از این لینک‌ها ندارند، می‌توانید از صفت نوفالو استفاده کنید.

۲٫ آیا باید لینک‌های نوفالوی قدیمی را تغییر دهیم؟

هیچ نیازی به تغییر دادن لینک‌های نوفالو نیست.

فقط توجه داشته باشید که لینک‌هایی که آنها را تایید نمی‌کنید و می‌توانند اسپم باشند حتماً یکی از صفت‌های معرفی شده را داشته باشند.

۳٫ آیا از این پس حتماً باید لینک‌ها دارای صفت اسپانسری یا محتوای تولیدی کاربر باشد؟

نحوه تعامل گوگل با لینک‌ها  همواره در حال تغییر است.

هنگامی که گوگل می‌گوید برای لینک‌های خود از این صفت‌ها  استفاده میکند پس با توجه به شرایط به این توصیه عمل کنید.

البته استفاده از لینک‌های فالو یا بدون صفت همواره  معتبر است و هیچ  گونه مشکلی هم ایجاد نمی‌کند.

۴٫ چه تفاوتی بین لینک نوفالو و اسپانسری وجود دارد؟

هم اکنون تفاوتی بین این دو وجود ندارد.در نتیجه بهتر است برای تبلیغات، رپرتاژ و هر نوع لینکی که به سفارش مشتریان در سایت قرار می‌دهید، از صفت اسپانسری استفاده کنید تا در آینده سایت شما تحت جریمه‌های احتمالی قرار نگیرد.

این لینک ها در طراحی سایت اهمیت زیادی دارند . همچنین در سرویس پشتیبانی سایت اصفهان همواره این لینک ها بررسی می شوند و باید در نظر بگیرید که استفاده درست از این لینک ها اهمیت زیادی در سئو سایت دارد و باعث افزایش چشمگیر رتبه سایت هم در الکسا و هم در گوگل خواهد شد.

مارا به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
سوالی دارید؟ اینجا بپرسید